کد خبر:36783
پ

بررسی یک ادعای جنجالی در مورد 5 قهرمانی پرسپولیس: می خواستند مساوات برقرار کنند!؟

با نزدیک شدن به رسمی و قطعی شدن قهرمانی استقلال در فصل بیست و یکم که تا حد زیادی مسجل شده، از حالا بساط کری خوانی بین هواداران استقلال و پرسپولیس داغ شده است.   بررسی یک ادعای جنجالی در مورد 5 قهرمانی پرسپولیس | پای بورس وسط بود؟ هواداران استقلال معتقدند ارزش قهرمانی آنها […]

با نزدیک شدن به رسمی و قطعی شدن قهرمانی استقلال در فصل بیست و یکم که تا حد زیادی مسجل شده، از حالا بساط کری خوانی بین هواداران استقلال و پرسپولیس داغ شده است.

 

بررسی یک ادعای جنجالی در مورد 5 قهرمانی پرسپولیس | پای بورس وسط بود؟

هواداران استقلال معتقدند ارزش قهرمانی آنها بیش از 5 قهرمانی پرسپولیس است چرا که با یک قهرمانی، می توانند 5 قهرمانی اخیر پرسپولیس را زیر سوال ببرند که به واسطه کمک های پشت پرده چند وزارتخانه در دولت سابق به دست آمده است اما پرسپولیسی ها مدعی اند تا مدتهای زیاد، هیچ تیمی قادر به تکرار موفقیت آنها در به دست آوردن 5 قهرمانی متوالی نخواهد بود و از طرفی استقلالی ها امیدوارند تا در 4 بازی باقیمانده بدون شکست باقی بمانند تا به یکی از تیم های خاص فوتبال جهان تبدیل شوند، کاپ طلایی خواهند گرفت.

 

اما در این بین یک ادعای جنجالی مطرح است. ادعایی قابل تامل که ریشه در واگذاری دو باشگاه به بخش خصوصی و ارزش گذاری آنها دارد.

برخی معتقدند مسعود سلطانی فر و گودرزی دو وزیر ورزش در دولت حسن روحانی که 5 قهرمانی پرسپولیس در دوران آنها به دست آمد، مامور به قهرمان کردن پرسپولیس در ایران و آسیا بودند و به همین دلیل هر بار صحبت از استیضاح وزیر ورزش در مجلس می شد، بنا به دلایل نامشخص این استیضاح پس گرفته می شد ( ظاهراً نمانیدگانی که توجیه نبودند، توجیه می شدند!)

استدلال افرادی که این ادعا را مطرح می کنند این است که دولت حسن روحانی برای واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی اهتمام داشت اما بنا به یک دلیل مشخص قادر به انجام آن نبود و هر سال اجرایی شدن این اتفاق به تاخیر می افتاد. آنها به این نکته اشاره می کنند که در بحث واگذاری،  موضوع ارزشگذاری دو باشگاه مطرح بوده و با توجه به سوابق و دارایی های باشگاه استقلال تا پیش از روی کار امدن دولت حسن روحانی، ارزشگذاری باشگاه استقلال به مراتب بالاتر از پرسپولیس انجام می شد چرا که تا پیش از روی کار آمدن حسن روحانی خبری از 5 قهرمانی متوالی پرسپولیس در لیگ و 1 قهرمانی آنها در حذفی و 3 قهرمانی در سوپرکاپ نبود. در واقع در دولت حسن روحانی، 9 جام به ویترین افتخارات باشگاه پرسپولیس اضافه شد تا مجموع جام های رسمی این باشگاه به عدد 35 برسد.

قهرمانی لیگ در سال 1399 هم باید به این افتخارات اضافه کرد که مجموع جام های پرسپولیس را به عدد 35 می رساند

 

این اتفاق در حالی رخ داد که در ویترین افتخارات استقلال تا پیش از دولت حسن روحانی، 35 جام رسمی به چشم می خورد و در دولت حسن روحانی نیز یک جام حذفی به ویترین افتخارات استقلال اضافه شد تا مجموع جام های رسمی استقلال به عدد 36 برسد.

 

در واقع افرادی که این تئوری را حمایت می کنند معتقدند در دولت حسن روحانی تلاش زیادی برای قهرمانی پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا انجام شد و از هیچ تلاشی برای تقویت پرسپولیس دریغ نشد؛ از نگه داشتن بازیکنان با کیفیت در طول چند سال ولو به هر قیمتی تا عدم وجود مشکل مالی برای پرداخت به بازیکنان و کادر فنی که امروز مشخص شده از چه منابعی تامین شده است!!

این تلاش در واقع برای برابر کردن تعداد قهرمانی های استقلال و پرسپولیس صورت می گرفت و آقایانی که قصد داشتند این دو باشگاه دولتی و مردمی را به بورس واگذار کنند همه تلاش خود را کردند تا این دو باشگاه را از حیث افتخارات بین المللی و داخلی نزدیک هم کنند تا در ارزشگذاری آنها به مشکل برخورد نکنند چرا که اگر قرار بر این بود استقلال با 33 قهرمانی داخلی و دو قهرمانی آسیایی و پرسپولیس با 26 قهرمانی داخلی و 1 قهرمانی آسیایی ارزشگذاری شوند با توجه بع دارایی های بیشتر باشگاه استقلال نسبت به پرسپولیس در آن مقطع، ارقام عجیبی مطرح می شد که هواداران پرسپولیس اصلا انتظار آن را نداشتند و برند باشگاه استقلال به مراتب ارزشمندتر از پرسپولیس محاسبه می شد.

 

در واقع سلطانی فر و یا هر فرد دیگری که جای او بود، تنها مامور به انجام و اجرای دستورات مقامات بالاتر بودند و امروز شاهد این هستیم که استقلال و پرسپولیس در بسیاری از موارد به یکدیگر نزدیک شده اند، از تعداد قهرمانی ها تا بردهای دربی ! اتفاقی که در 8 سال دولت روحانی تلاش زیادی برای اجرایی شدن آن صورت گرفت و به نظر می رسد بخش هایی از حاکمیت با توجه به سرخوردگی عمومی هواداران پرسپولیس پس از ده سال ناکامی در کسب جام و کمتر بودن تعداد قهرمانی هایشان، موافق این تصمیم بودند تا بخش زیادی از جامعه به نشاط برسند و مشکلات اقتصادی ولو به طور مقطعی فراموش شود.

هواداران استقلال شاید علت برخی اتفاقات در 8 سال دولت حسن روحانی علیه تیم خود را نمی دانستند اما به نظر می رسد فراری دادن ستاره های این تیم در انتهای فصل و نگه داشتن ستاره های رقیب(حتی در حد رایزنی با اردوغان) و  کارشکنی در مسیر قهرمانی مربی مثل وینفرد شفر(فروش الهیار صیادمنش در بهترین فرم خود) و همچنین باز کردن در خروج به روی مربی مثل استراماچونی که تیمش امید اول قهرمانی بود و یا ایجاد بحران برای فرهاد مجیدی در آستانه فینال حذفی جام حذفی، همگی ریشه در برنامه های نزدیک شدن تعداد جام های دو تیم استقلال و پرسپولیس دارد که استقلال قادر به افزایش عدد جام هایش در این چند ساله نباشد.

در دولت حسن روحانی همه موارد به درستی در این تئوری انجام شد و تنها قهرمانی پرسپولیس در آسیا با ناکامی همراه بود که در صورت رخ دادن آن موضوع، حتی تعداد ستاره های روی لوگوی دو تیم هم برابر شده بود!!

 

در انتها بار دیگر تاکید می شود، هیچ یک از موارد بالا گزاره های ثابت شده نیست و تنها گمانه زنی و تئوری هایی هستند که برای حل برخی ابهامات وجود دارند؛ تئوری هایی که البته با برخی اتفاقات رخ داده در 8 سال دولت حسن روحانی، منطبق است. در صورت درستی این گزاره ها، به نظر می رسد پای سیاست های مدیریت هیجان جامعه از طریق ورزش در میان بوده و دولتمردان برای واگذاری بدون مشکل دو تیم مردمی، تلاش کرده اند هر دو تیم را در یک سطح به بورس وارد کنند.

کلیدواژه : استقلالپرسپولیس

دیدگاه کاربران 12 دیدگاه
  • کوروش 11 مه 2022 / 8:57 ق.ظ

    احسن آقای ملکی والا همچنان که در متن هم گفته شده شواهد و قرائن ، تمام این مطالب و تئوری ها رو ثابت میکنه یه دلیل دیگه هم همسویی عجیب و غریب و باور نکردنی سایر وزارت خانه ها و مخصوصا رسانه ها ( رادیو تلویزیون و روزنامه ها و سایتها و…. ) با این سیاست و جریانه ، بهمین دلیل هم طرفداران پیروزی که به این حمایتها و جانب داریها از تیمشون عادت کردن ، وقتی مطالب این سایتو میخونن تعجب میکنن که اینها چیه می نویسین چون جای دیگه ندیدن

  • ناصر 10 مه 2022 / 9:27 ب.ظ

    نگاه ی کوتاه نشون میده استقلال بیشترین هزینه ها رو در همون سالها کرده مگه یادتون رفته چندین بار برا استقلال میزبانی آسیا رو گرفتن و گودرزی و سلطانی هم هر کمکی به استقلال کردن اگر کمک میکردن بازیکنای خوب میگرفت

    • هادی 11 مه 2022 / 8:56 ق.ظ

      هزینه فقط هزینه های لنگیا . والا همین اسم میشه خارجی برای استقلال میشه 100 میلیون دلار برای لنگیا میشه فی سبیل الله . فعلا که گندش در اومده اون بازیکنای فی سبیل الله تون چقدر میگرفتن مثه رادوشویچ و بشار رسن و بودیمیر و استوکس و اوساگونا و … همین الان ما گابریل پین رو داریم ولی کل مبلغ قرارداد کادر فنی استقلال با پین نصف قرارداد کادر فنی لنگ هم نیست . انقد نشستید پای منقل اون قدوسی نجس این حرفا باورتون شده . کی دنیزلی، آری هان، کرانچار، مانوئل خوزه + یه تریلی بازیکن اوکراینی و کروات رو آورد ؟ فک کردید با مربی خوب خارجی کارتون راه میفته ولی دیدید نه نمیشه رفتید بازیکنای تیم ملی رو خریدید 4-5 سال نگه داشتید با رقمای سنگین

    • ناشناس 11 مه 2022 / 9:15 ق.ظ

      احمق میزبانی آسیا در زمان گودرزی و سلطانی فر بوده ؟

  • مسعود 10 مه 2022 / 8:08 ب.ظ

    واقعا تو حسام ملکی شرم نمیکنی اسم خودت رو گذاشتی خبرنگار بابا بس کنید و گاله رو ببندید تیم ما تو سه سال دوبار رفت فینال آسیا اونم کار وزیر ورزش بود تازه امسال که با کمک وزیر آبی کمیته داوران و سازمان لیگ و امتیاز معیشتی هم که قهرمان بشید حالا حالاها باید راه برید تو شپنج فصل ۹ تا جام و دو بار فینال آسیا رو تو خواب ببینید حسام کیسه کش برای یه بار هم که شده یه کم خجالت بکش شاید خوشت اومد به بقیه کیسه کشا هم همین رو توصیه میکنم !!

    • مانی 11 مه 2022 / 8:57 ق.ظ

      دوبار رفت فینال آسیا یا بردنتون فینال آسیا ؟ هنوز پرونده النصر بازه داداش بذار رای بیاد اونوقت میفهمی چطوری باباتون کمکتون کرده برای رد کردن اسم 8 تا بازیکن جدیدتون!!!

  • تاج 10 مه 2022 / 7:12 ب.ظ

    هرچه حقایق را آقای ملکی گفتن دیگر نیازی به اظهار نظر نیست، کاملا درست و حسابی و با مدرک نوشتی.

  • بی نام 10 مه 2022 / 5:13 ب.ظ

    کافیه استقلال به فولاد ببازه که احتمالش به خاطر روحیه آسیایی فولاد و دشمنی نکونام با مجیدی خیلی زیاده پرسپولیسم بک گل شانسی اول بازی بزنه و ۹۰ دقیقه دفاع کنه. اختلاف میشه ۳ و بعدش دیگه استقلال قهرمان نخواهد بود.متاسفانه. از الان بحث فهرمانی کردن مثل اون سالی میشه که علی پروین مربی پرسپولیس یک هفته مانده به پایان لیگ ،قهرمانی استقلال را تبریک گفت اما استقلال که باورش شده بود قهرمانه بک مساوی نتونست از ملوان بگیره و ماها تا سالها داغون بودیم

    • هیراد 10 مه 2022 / 5:14 ب.ظ

      موضوع اینه که لنگ ببر نیست . تیمش لاشه شده . همه پت و پاره و مصدوم باید با سپاهان و تراکتور بازی کنن . سنگین از سپاهان میبازن با این دفاع داغون در حد 3-4 گل میخورن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید