کد خبر:17847
پ

کادر فنی استقلال مشکل استقلال را نمی بیند یا راه حل برایش ندارد؟

در حالی که یازدهمین هفته از لیگ برتر روز گذشته با انجام چند بازی پیگیری شد، استقلالی ها توانستند با یک پیروزی ارزشمند خارج از خانه مقابل تراکتور بار دیگر به صدر جدول لیگ برتر بازگردند. اما نکته ای که در این بین حائز اهمیت است، پابرجا بودن ضعف آشکار ساختار دفاعی استقلال است که […]

در حالی که یازدهمین هفته از لیگ برتر روز گذشته با انجام چند بازی پیگیری شد، استقلالی ها توانستند با یک پیروزی ارزشمند خارج از خانه مقابل تراکتور بار دیگر به صدر جدول لیگ برتر بازگردند. اما نکته ای که در این بین حائز اهمیت است، پابرجا بودن ضعف آشکار ساختار دفاعی استقلال است که یا از چشم کادر فنی این تیم دور مانده یا آنها نیز به این ضعف واقف هستند اما راهکاری برای حل آن ندارند.

 

برنامه بازی های استقلال

 

کادر فنی استقلال مشکل استقلال را نمی بیند یا راه حل برایش ندارد؟

کادر فنی استقلال مشکل استقلال را نمی بیند یا راه حل برایش ندارد؟

 

محمود فکری در این بازی نیز مثل نیمه دوم بازی استقلال در دربی، تیمش را با سه مهاجم روانه میدان کرد و با آرایش 3-3-4 بازیکنان استقلال را در زمین میدیدیم به طوری که شیخ دیاباته در مرکز خط حمله و ارسلان مطهری و مهدی قایدی در جناحین او بازی می کردند. همین نکته باعث شده بود تا ارسلان مطهری به طور کلی از جریان بازی محو شود و روز کم فروغی را در بازی روز گذشته استقلال داشته باشد چرا که اصولاً او در زمره مهاجمین زهرداری است که در محوطه جریمه حریف از هر جایی که صاحب توپ شود، خطرناک است و خارج از محوطه جریمه، توانایی اش به طرز قابل ملاحظه ای کاهش پیدا می کند. این نکته در مورد بازی مهدی قایدی صدق نمی کند چرا که او به واسطه سرعت و تکنیکی که دارد به سادگی قادر است بازیکن مقابل را از پیش رو بردارد و در پست وینگر چپ هم توانایی های خود را حفظ کرده است.

 

اما نقطه ضعف استقلال به ساختار دفاعی شکننده این تیم بر می گردد که در هفته های اخیر بارها و بارها از سوی کادر فنی حریفان آنالیز شده و تیمهای مقابل توانسته اند از عمق دفاع استقلال بر روی دروازه این تیم موقعیت سازی کنند اما کادر فنی استقلال در کمال تعجب هنوز راهکاری برای این نقیصه بزرگ پیدا نکرده است.

در دربی گمان می رفت عملکرد ضعیف عارف غلامی و مرادمند باعث آن آشفتگی در سبک بازی استقلال در قلب دفاع شده بود و در این بازی غلامی بیرون گذاشته شد و مرادمند حدود 60 دقیقه در زمین حضور داشت و در نیمه دوم به واسطه پابرجا بودن همان ضعف در خط دفاعی استقلال، از ترکیب بیرون رفت و سیاوش یزدانی به جای او وارد زمین شد اما نکته اینجاست که گل تراکتور بعد از حضور سیاوش یزدانی در میدان به ثمر رسید و پس از آن نیز چندین و چند موقعیت گل برای تراکتوری ها در محوطه جریمه استقلال ایجاد شد تا مشخص شود، مشکل خط دفاعی استقلال وابسته به بازیکن نیست و ساختار و تاکتیک این تیم در کارهای دفاعی با مشکل مواجه است که به طور پیاپی به مهاجمین حریف این فرصت را می دهد تا در هر بازی رشید مظاهری را به واکنش وادار کند.

به واقع اگر در فصل جاری رشید مظاهری در درون دروازه استقلال حضور نداشت شاید این تیم در میانه جدول حضور داشت چرا که سیوهای به موقع و دیدنی او در چند بازی حساس مانع از شکست یا تساوی برای استقلال شده و این نکته مثبت برای رشید و نکته منفی برای کادر فنی استقلال است که بعد از گذشته 11 هفته هنوز نتوانسته راه حلی برای ترمیم خط دفاعی آسیب پذیر استقلال پیدا کند.

 

ریگی در این سیستم تنهاست

در تاریخ 30 آبان به این نکته اشاره کردیم که مشکل استقلال در این سیستم، مسعود ریگی است که نه از قد و قامت بلندی برخوردار است و نه بازیخوانی خوبی در جیان بازی انجام می دهد به طوری که اکثر توپ های برگشتی و سوم پشت محوطه جریمه استقلال به بازیکنان حریف می رسد و آنها به دلیل ضعف مسعود ریگی در تخریب بازی حریف، به سادگی قادرند درهای دفاعی استقلال را پیدا کنند و بدون فشار و با تمرکز لازم، پاسهای دقیق در عمق دفاع استقلال برای مهاجمین این تیم صادر می کنند که این موضوع با تغییر در بازیکنان خط دفاع استقلال نیز قابل حل نیست چرا که بازیکنی که باید در جلوی دفاع، مانع از بازیسازی حریف شود، ضعیف عمل می کند که البته این مورد نیز صرفاً به ضعف مسعود ریگی ارتباط پیدا نمی کند چرا که او در این سیستم تنهاست و میبایست عرض جلوی خط دفاعی استقلال را پوشش دهد که عملاً  این اتفاق غیرممکنبه نظر می رسد و هر بار که توپ به کناره های زمین می آید ریگی برای حمایت به کناره ها متمایل می شود و تیم حریف با یک پاس به بازیکنی که در مرکز زمین و پشت محوطه استقلال حضور دارد، او را در موقعیت شوت و یا پاس در عمق قرار می دهد و این در حالی است که ریگی در مقابل او حضور ندارد و به واسطه سیستمی که فکری قصد اجرایش در استقلال را دارد، مهدی پور و شجاعیان نیز قادر به پوشش این منطقه نیستند و دیر به بازیکن صاحب توپ می رسند. نتیجه این اتفاق، خطاهای زیاد و پیاپی هافبکهای استقلال در اطراف محوطه جریمه است چرا که آنها دیر به هافبک پاسور حریف می رسند و ناچار برای جبران این عقب ماندگی، مجبور به خطا روی او می شوند.

 

در بازی روز گذشته استقلال، دو مدافع کناری این تیم یعنی وریا غفوری و محمد نادری نیز نتوانستند در حملات استقلال موثر ظاهر شوند تا بار دیگر ثابت شود، بازیکنان استقلال با شرح وظایف این سیستم بسیار مدرن که تنها توسط تیم های معتبر و بزرگ فوتبال جهان اجرا می شود، آشنا نیستند.

 

از دیگر نکات فنی بازی روز گذشته استقلال و تراکتور می توان به این نکته اشاره کرد که مسعود شجاعی توانست با تعویض ها و تغییر سیستم تیمش، در 30 دقیقه پایانی استقلال را تحت شار قرار دهد و این در حالی بود که کادر فنی استقلال نتوانست با تعویض هایش جلوی پیشروی تراکتور را بگیرد و بدون توجه به تغییر سیستم حریف، با همان شیوه ای بازی را ادامه داد که از ابتدای بازی، شروع کرده بود!

 

هر چه که هست، بار دیگر تاکید می کنیم سیستم 3-3-4 با بازیکنان فعلی استقلال جوابگو نیست و اگرچه استقلال در این دیدار با 3 گل که عمدتاً به واسطه اشتباه نزد مدافعین حریف بود، به برتری رسید اما بار دیگر نقاط ضعف در ساختار دفاعی استقلال را نشان داد که اگر هرچه زودتر فکری به حال این موضوع نشود، تاوانی به سختی حذف در مرحله پلی آف آسیا در انتظار استقلال خواهد بود چرا که مشکلات فنی استقلال در روزی که می برد یا به تساوی می رسد نیز غیرقابل کتمان است.

 

پی نوشت: محمود فکری استقلال را که فوتبالی کنش گرا و تهاجمی ارائه می کرد را به تیمی واکنش گرا تبدیل کرده که منتظر اتفاقات بازی برای رسیدن به گل اول و سپس استاده از ضدحملات می ماند؛ این شیوه ممکن است در برخی بازیها جواب دهد اما در بازیهایی که استقلال گل اول را دریافت کرده یا نیاز به گلزنی دارد، مسلماً نمی تواند جوابگو باشد و علت اینکه هواداران استقلال، کیفیت فنی که تیمشان در زمان استراماچونی ارائه می داد را نمی بینند، تفکر محتاطانه کادر فنی فعلی استقلال که به دفاع و ضدحمله اعتقاد زیادی دارد.

 

دیدگاه کاربران 1 دیدگاه
  • محمود 19 ژانویه 2021 / 11:28 ق.ظ

    ترکیب ساووش یزدانی و عارف و مرادمند و ۳ ۵ ۲ کردن استقلال چاره کاره مثل استرا که فهمید این بازیکنان به درد ابن سیستم میخورند. مجیدی بهمش زد ۱۴ امتیاز از صدر عقب افتاد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید