کد خبر:38657
پ

چرا پرسپولیس مایه ننگ همه ایرانیان است | لزوم حذف واژه پرسپولیس از فرهنگ لغات

شاید هواداران تیم پرسپولیس با خواندن تیتر این مطلب کمی آزرده خاطر شده باشند اما پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب به دقت مطالعه کنند تا خود آنها به این نتیجه برسند که بهتر است نه تنها نام تیمشان را از پرسپولیس به واژه دیگری تغییر دهند بلکه با پیوستن به یک پویش همگانی […]

شاید هواداران تیم پرسپولیس با خواندن تیتر این مطلب کمی آزرده خاطر شده باشند اما پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مطلب به دقت مطالعه کنند تا خود آنها به این نتیجه برسند که بهتر است نه تنها نام تیمشان را از پرسپولیس به واژه دیگری تغییر دهند بلکه با پیوستن به یک پویش همگانی خواهان حذف واژه ننگین پرسپولیس از دایره لغات فارسی شوند.

چرا پرسپولیس مایه ننگ همه ایرانیان است | لزوم حذف واژه پرسپولیس از فرهنگ لغات

پر بیراه نیست که اگر بگوئیم همانقدر که عبارت جعلی خلیج عربی برای ایرانیان ننگ آور است، واژه پرسپولیس نیز در همان مقیاس برای ایران و ایرانی ننگ آور است و جالب اینکه تاکنون نسبت به این موضوع، اقدامی درخور انجام نشده است.

باشگاه پرسپولیس که توسط عبده تاسیس شد، تا امروز نامهای مختلفی را به خود دیده است از تیم CRC گرفته تا تیم شهید چمران تیم بنیاد مستضعفان، آزادی، پیروزی، پرسپولیس .

همانطور که می دانید، پس از انقلاب بسیاری از تیمهایی که نماد یا اسم شاهنشاهی را یدک می کشیدند یا منحل شدند  یا تغییر نام دادند؛ مثلا تاج به استقلال تغییر نام داد و پرسپولیس که مظهر حکومت شاهنشاهی هخامنشیان بود به پیروزی تغییر نام پیدا کرد اما با اصرار برخی از پیشکسوتان این تیم، مجدداً به نام پرسپولیس بازگشت.

نکته متناقض در خصوص استفاده از واژه پرسپولیس اینکه در لوگوی این باشگاه از نمادهای هخامنشی و در برهه ای از نشان فرهور استفاده می شد اما نام این تیم یک نام یونانی است. این در حالیست که نام تخت جمشید در دوران هخامنشیان، پارسه بود و اسکندر مقدونی پس از فتح ایران و قتل عام بزرگی که در تخت جمشید به راه انداخت و کارهای ناشایستی که با زنان ایرانی انجام داد، این نام را برای همیشه بر روی تخت جمشید قرار داد و متاسفانه این نام ننگین که نماد روزهای تحقیر هخامنشیان به دست اسکندر مقدونی است تا امروز در فرهنگ لغات فارسی استفاده می شود.

خوشبختانه در حال حاضر این واژه در اشاره به خود تخت جمشید مورد استفاده قرار نمی گیرد و این تیم پرسپولیس است که در رویه ای متناقض (نام یونانی و لوگوی آریایی) از این واژه برای معرفی اصالت ایرانی و آریایی خود استفاده می کند در حالی که در لوگویش علائم آریایی اما در اسمش واژه ای یونانی مورد استفاده قرار گرفته است!

در نهایت اینکه شایسته است برای پاک کردن خاطره تلخ یورش وحشیانه اسکندر به تخت جمشید، این نام از فرهنگ لغات فارسی حذف شود همانطور که امروز هیچ رسانه یا فردی در ایران مجاز به استفاده از عبارت خلیج عربی نیست. استفاده از این واژه در فرهنگ لغات فارسی و بدتر از آن نامگذاری یک تیم پرهوادار در واقع توهین به همه ایرانیان است.

شاید اشتباه را سرپرست باشگاه پرسپولیس انجام داد که پرسپولیس را تاریخ، تمدن، افتخار قلمداد کرد چرا که دقیقاً معنای واژه پرسپولیس یادآور شکست ایران مقابل اسکندر مقدونی است که قاعدتاً مایه افتخار نیست اما شاید تاریخی باشد، آن هم یادآوری شکست تاریخی داریوش سوم مقابل اسکندر!

هوادار پرسپولیس آگاه باشد با حمایت از استمرار استفاده از این واژه برای معرفی تیمش در واقع از تیمی با ریشه یونانی حمایت کرده که با توحش هر چه تمامتر به کشورش(ایران) تجاوز کرده است. شاید بد نباشد برخی از هواداران متعصب پرسپولیس که به ریشه آریایی تیم خود افتخار می کنند (که البته در نام نیز این ریشه یونانی است) از خود بپرسند آیا در زمان هخامنشیان، مردم به شهر خود پرسپولیس می گفتند؟ مسلماً پاسخ منفی است چرا که این واژه تا پیش از فتح ایران توسط اسکندر تنها در نقشه های یونانی برای اشاره به شهر پارسه استفاده می شد و پس از فتح پایتخت هخامنشیان توسط اسکندر مقدونی، این نام به طور رسمی بر روی آن نهاده شد و متاسفانه عمداً یا سهواً هنوز نیز در برخی موارد اینچنینی، مورد استفاده قرار می گیرد.

به عنوان مثالی عینی اگر عراق در تهاجمش به ایران موفق به تسلط بر تهران و پیروزی در جنگ می شد، بدون شک نام بسیاری از شهرها و رودها و اماکن ایرانی امروز به نام عربی تغییر کرده بود که استفاده از آن نامهای عربی برای رودها و شهرها و اماکن ایرانی زیبنده نبود همانطور که استفاده از واژه یونانی پرسپولیس برای شهر پارسه پس از فتح ایران توسط اسکندر زیبنده نیست. حتماً می دانید که در کشور عراق به اروندرود، شط العرب گفته می شود؛ اگر فرض بر این بگذاریم که عراق پیروز جنگ شده بود، امروز نه خبری از اروندرود بود و نه خبری از خلیج فارس و همه این واژه ها به معادل های عربی تغییر یافته بودند.

نکته جالب اینکه حتی در دوران پهلوی که حکومتی شاهنشاهی بر ایران حاکم بود نیز برای اشاره به تخت جمشید از واژه پرسپولیس استفاده نمی کردند و در جشن های 2500 ساله نیز اثری از به کار بردن واژه پرسپولیس در رسانه ها یا گفتار مسئولین وقت نبود.

در ادامه سندی که در آن منابع غربی اعتراف می کنند اسکندر مقدونی به یربازان خود مجوز تجاوز به زنان ایرانی را پس از فتح پرسپولیس داده و رفتار بدی با اسیران و بچه ها داشته است را مشاهده می کنید.

لینک منبع

پی نوشت: اگر چند پیشکسوت غرب زده با دیدگاه های نژادپرستانه بر روی استمرار استفاده از این واژه منحوس اصرار داشته باشند، دلیلی بر پذیرش این موضوع توسط نهاد قانونی نیست. در توجیه استفاده از واژه پرسپولیس برخی اینطور گفته اند که این واژه یونانی به معنای شهر پارسیان (ایرانیان) است و توهین تلقی نمی شود اما سوال اساسی از آنها این است که مگر در یونان زندگی می کنیم که از واژه یونانی آن هم برای باشگاهی که داعیه ایرانی بودن و اصالت دارد، استفاده کنیم؟ آن هم واژه ای که پس از حکمرانی اسکندر در ایران، به عنوان اسم رسمی پارسه متداول شد و یادآور خاطرات تلخ تاریخی برای ایرانیان است.

کلیدواژه : پرسپولیس

دیدگاه کاربران 10 دیدگاه
  • مهدیچ 29 نوامبر 2022 / 3:57 ق.ظ

    تخت جمشید کلمه‌ درستی نیست !
    این کاخ ربطی به جمشید ندارد !

  • لنگپلیسه کیسه کش هشت تایی بوسیله سرورش تاج فوتبال ایران 3 آگوست 2022 / 3:37 ب.ظ

    بهترین سند برای درست بودن این مطلب اینه که خود ایرانیان قبل از انقلاب نام پرسپولیس ( در شیراز فعلی) را که یونانیا اون را باب کردند را به تخت جمشید تغییر دادند چون واقعا این نام از ریشه لغوی یونانیه و بیانگر تحقیر و شکست ایران توسط اسکندر . بنابر این اون ابلهی که خودش مبتکر فوتبال چرک و کثیفه و ایضا فرش دزد چطوری معتقده که پرسپولیس یعنی تاریخ و تمدن !!!؟؟؟ آدم انقد بیسواد و احمق !!!؟؟؟ پرسپولیس فقط یادآور شکست ایران از اسکندر ملعونه . بهترزین نام جایگزین همونیه که اس اسیا استفاده می کنند یعنی پیروزی!!!

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید