کد خبر:2335
پ

چرا نباید پرسپولیس را قهرمان لیگ اعلام کنند؟

تصمیم در خصوص سرنوشت هر لیگ در شرایط کرونا بر عهده مسئول برگزار کننده آن رقابتهاست اما در بسیاری از کشورها این تصمیم به شور گذاشته شده و نظر اکثریت تیم ها برای تعیین قهرمان و یابه طور کلی سرنوشت لیگ لحاظ شده است؛ به عنوان نمونه در کشورهای اسکاتلند، بلژیک، فرانسه با موافقت اکثریت […]

تصمیم در خصوص سرنوشت هر لیگ در شرایط کرونا بر عهده مسئول برگزار کننده آن رقابتهاست اما در بسیاری از کشورها این تصمیم به شور گذاشته شده و نظر اکثریت تیم ها برای تعیین قهرمان و یابه طور کلی سرنوشت لیگ لحاظ شده است؛ به عنوان نمونه در کشورهای اسکاتلند، بلژیک، فرانسه با موافقت اکثریت تیمها، تیم صدرنشین به عنوان قهرمان فصل معرفی شد و در لیگی مثل هلند نیز بازیها به طور کلی نیمه تمام باقی ماند و قهرمانی معرفی نشد یا در نمونه دیگر در آلمان، بازیها پشت درهای بسته و بدون تماشاگر برگزار شدند. همه این موارد با تصمیم جمعی باشگاه های فعال در این کشورها انجام شد و این در حالیست که مسئولین فوتبال ایران به فوتبال اروپا اقتدا می کنند اما تنها بخش هایی از آن را که به سود خودشان است را الگوبرداری می کنند و در بقیه موارد خود را به ندیدن و نشنیدن می زنند.

 

چرا در اسکاتلند و بلژیک و فرانسه تیم صدرنشین را قهرمان کردند؟

چرا در اسکاتلند و بلژیک و فرانسه تیم صدرنشین را قهرمان کردند؟

سهیل مهدی در حالی بارها از الگوربرداری از فوتبال اروپا صحبت کرده که هر یک از کشورها، رویه ای متفاوت در برخورد با کرونا در پیش گرفته اند و مشخص نیست دقیقاً منظور او از اروپا کدام کشور است(ظاهراً از بین این همه کشور اروپایی، دوستان آلمان را سرمشق اقدامات خود در شرایط کرونا قرار داده اند) اما نکته ای که واضح به نظر می رسد، بی تفاوتی محض سهیل مهدی و سازمان لیگ به نظر باشگاه ها و بازیکنان در خصوص سرنوشت لیگ است که در هیچ کشور اروپایی مشابه این رویه را سراغ نداریم.

حتماً روز گذشته خبر مجاب شدن 20 تیم انگلیسی برای شروع مسابقات را شنیده اید؛ در لیگ برتر انگلیس مسئول برگزار کننده بازیها که اتحادیه فوتبال انگلیس است مدعی شد اگر حتی یک تیم نیز موافق برگزاری بازیها نباشد، بازیها آغاز نخواهد شد اما در جلسه روز گذشته با دادن اطمینان و تضمین های لازم به تیم ها و بازیکنان سرانجام همه ذی نفعان در برگزاری بازیها مجاب به بازگشت به مسابقات شدند.

وجه مشترک تمامی کشورهایی که قصد از سرگیری دوباره بازیها را دارند دو مورد است:

1. تضمین بابت حفظ سلامت بازیکنان و کادر مربیان    2.تعطیلی مسابقات در صورت ابتلای حتی یک بازیکن از هر تیمی به کرونا که روج بازی جوانمردانه و عادلانه را زیر سوال می برد چرا که بازیکن مذکور قادر به همراهی تیمش نخواهد بود و این موضوع بر روی نتایج تیمش تاثیر خواهد گذاشت.

 

نکته دیگری که سهیل مهدی بار دیگر به صورت خودسرانه و بدون مشورت و نظرسنجی از سایر تیمها اعلام کرد این بود که حتی در صورت برگزار نشدن بازیها، پرسپولیس به عنوان قهرمان انتخاب خواهد شد! جالب اینکه دوستان از المان به عنوان الگوی خود در برگزاری بازیها یاد می کنند و به یکباره به سراغ الگوبرداری از فرانسه در تعیین قهرمان برای تعیین قهرمان در وصرت نیمه کاره ماندن بازیها می روند که خود گواه بر سلیقه ای برخورد کردن مسئولین سازمان لیگ در این خصوص است.

اگر در بلژیک، لیگ نیمه کاره رها شد و تیم بروژ را به عنوان قهرمان اعلام کردند به واسطه این بود که تنها یک هفته از ادامه بازیها باقی مانده بود و بروژ با اختلاف 15 امتیاز نسبت به تیم دوم در صدر قرار داشت.

اگر در فرانسه بازیها نیمه کاره ماند و تیم پاری سن ژرمن را به عنوان قهرمان اعلام کردند، به واسطه این بود که این تیم با یک بازی کمتر و 12 امتیاز اختلاف نسبت به تیم دوم در صدر قرار داشت که در صورت برتری psg این فاصله به 15 می رسید.

اگر در اسکاتلند بازیهای تعطیل شد و تیم سلتیک را به عنوان قهرمان اعلام کردند، تنها 3 بازی به پایان فصل باقی مانده بود و سلتیک با 13 امتیاز اختلاف در صدر قرار داشت.

 

به واقع کدام شرایط لیگهای مذکور با لیگ ایران قابل مقایسه است که سهیل مهدی به این سادگی حرف از اعلام قهرمانی یک تیم می زند؟ آیا اگر به عنوان مثال استقلال بتواند فولاد خوزستان را شکست داده و فاصله تیم اول و دوم به 8 امتیاز کاهش یابد و 9 بازی دیگر نیز باقی مانده باشد، هیچ عقل سلیمی اهدای کاپ قهرمانی به پرسپولیس را در این شرایط قبول می کند؟ در حالی که گزینه های زیادی برای برگزاری بازیها وجود دارد، مشخص نیست چرا سازمان لیگ قصد دارد به هر قیمتی که شده بازیها را در 45 روز به طور فشرده برگزار کند؛ 45 روزی که منتهی به بازیهای 4 نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا نیز می شود و باید از همین حالا منتظر حذف هر 4 نماینده ایران در دور گروهی باشیم چرا که فشاری که سازان لیگ به این تیم ها در این 45 روز می آورد، توانی برای آنها در رویارویی با حریفان آسیایی نمی گذارد.

 

در هر صورت به نظر می رسد فوتبال ایران نیاز به یک خانه تکانی اساسی دارد چرا که فساد در جای جای ان رخنه کرده و از هر منظر به آن نگاه می کنیم، پشت پرده ای جدید در آن می بینیم. به واقع باید برای فوتبالی که یک تیم مشهور پایتخت به داور برای گرفتن پنالتی رشوه داده تاسف خودر.

 

فیلم مصاحبه جنجالی رئیس کمیته انضباطی در خصوص رشوه تیم مشهور تهرانی به داور

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید