کد خبر:16147
پ

پنچ قانون فوتبال که احتمالا نمی‌دانید

چند وقت پیش داور دیدار‌ سوپر لیگ فوتبال زنان انگلیس به این دلیل که به جای پرتاب سکه، با “سنگ، کاغذ، قیچی” بازی را شروع کرده بود، سه هفته از حضور در مسابقات محروم شد. ماجرا از این قرار بود که دیوید مک‌نامارا پیش از دیدار منچستر سیتی و ردینگ در منچستر، سکه‌اش را در […]

چند وقت پیش داور دیدار‌ سوپر لیگ فوتبال زنان انگلیس به این دلیل که به جای پرتاب سکه، با “سنگ، کاغذ، قیچی” بازی را شروع کرده بود، سه هفته از حضور در مسابقات محروم شد. ماجرا از این قرار بود که دیوید مک‌نامارا پیش از دیدار منچستر سیتی و ردینگ در منچستر، سکه‌اش را در رختکن جا گذاشت و تصمیم گرفت با سنگ، کاغذ، قیچی تکلیف تیم شروع‎کننده بازی را روشن کند.

این در حالیست که بر اساس قوانین فوتبال این تصمیم باید با پرتاب سکه گرفته شود.

این مطلب نگاهی دارد به برخی از قوانین معمول فوتبال که ممکن است با آن‎ها آشنایی نداشته باشید:

ماجرای توپ بادی

هواداران لیورپول احتمالا این ماجرا را به خوبی به یاد دارند. سال ۲۰۰۹ یک رکورد عجیب و غریب برای باشگاه ثبت شد. یک توپ بادی که برای بازی در ساحل استفاده می‎شود، موجب شد دروازه لیورپول باز شود ( البته تا حدی).

در جریان بازی یکی از طرفداران لیوروپول یک توپ بادی را به سمت زمین پرتاب کرد و توپ در نهایت جلوی دروازه ایستاد. در این لحظه بود که دارن بنت، مهاجم وقت ساندرلند شوت زد و توپ مسابقه هم بعد از برخورد با توپ بادی تغییر مسیر داد و داخل دروازه جای گرفت. ضربه‌ای که در اوج ناامیدی بازیکنان و هواداران لیورپول به عنوان گل پذیرفته شد.

بنابر قوانین فوتبال در صورت ورود عامل خارجی به زمین، بازی باید با “دراپ‎بال” شروع شود. به این معنی که اگر یک شی، هوادار یا حیوان جلوی یک گل را بگیرد یا باعث زدن گل شود، داور باید بازی را متوقف کند.

گل به خودی روی ضربه ایستگاهی یا پرتاب اوت قبول نیست

انکلمن نتوانست پرتاب اوت ملبرگ را بگیرد و توپ داخل دروازه شد

در فوتبال نمی‎شود با پرتاب اوت به سمت دروازه، گل زد. قانونی که در مورد گل به خودی هم صدق می‎کند.

اگر توپ به دنبال ضربه آزاد یا پرتاب اوت یک بازیکن به طور مستقیم وارد دروازه تیم خودی شود، گل مردود است و در این صورت باید برای تیم حریف کرنر گرفته شود.

سال ۲۰۰۲، در مسابقه بین استون ویلا و بیرمنگام، پرتاب اوت اولاف ملبرگ، مدافع استون ویلا از دورازه خودی سر درآورد. اگر پای پیتر انکلمن به توپ نخورده بود، گل پذیرفته نمی‎شد. اما بنابر تصمیم داور، توپ پیش از ورود به دروازه با کفش دروازه بان فنلادی تماس پیدا کرده بود. استون ویلا بدشانسی آورد و گل پذیرفته شد.

دروازه‎بان‎ فقط ۶ ثانیه می‎تواند توپ را نگه دارد

اگر بازی کامپیوتری فیفا را انجام داده باشید، خوب می‎دانید وقتی موقع کنترل دروازه‎بان توپ در دستان او باقی می‎ماند یک علامت زرد که عدد ۶ روی آن نوشته شده، ظاهر می‎شود. وقتی توپ را رها می‎کنید، علامت هم ناپدید خواهد شد.

این قانون فقط مخصوص بازی فیفا نیست و در فوتبال واقعی هم وجود دارد. اما ظاهرا داورها گاهی اوقات این قانون را نادیده می‎گیرند. به خصوص وقتی یک تیم با اختلاف کم از حریف جلوتر است و دروازه‎بان برای وقت‎کشی توپ را نگه می‌دارند.

با این حال سال ۲۰۱۵، سیمون مینیوله، دروازه‌بان لیورپول در دیدار با بوردو در لیگ اروپا ۲۲ ثانیه توپ را نگه داشت. از آنجایی که خیلی طول کشید تا این دورازه بان بلژیکی توپ را پرتاب کند، داور به نفع بوردو ضربه آزاد غیرمستقیم اعلام کرد، توپی که کمی بعد به قعر دروازه شلیک شد.

توپ فوتبال

شکی نیست که توپ فوتبال باید گرد باشد، با محیطی بین ۶۸ تا ۷۰ سانتیمتر. طبق قوانین فوتبال، توپ باید از مواد مناسب ساخته شده باشد.

فوتبال اما راه درازی را طی کرده. باورتان بشود یا نه، اولین توپ فوتبال واقعی از مثانه خوک یا گوسفند درست شده بود. توپی که به روش سنتی با دهان باد می‌شد و انتهایش را با یک تکه نخ گره می‌زدند.

امروزه اگر توپ فوتبال کم‎باد یا پنچر شود، بازی باید متوقف و بعد از تعویض توپ دوباره با “دراپ‎بال” از سر گرفته شود.

اگر توپ پس از ضربه پنچر شود و در حالی که بادش خالی شده وارد دروازه شود، گل مردود است.

پاس دادن پنالتی

پاس دادن ضربه پنالتی بنابر قوانین فوتبال قابل قبول است.

از سوی دیگر زننده پنالتی فقط یک بار می‎تواند به توپ ضربه بزند و شانس دومی ندارد. بازیکنان بزرگی مثل لیونل مسی و یوهان کرویف سعی کرده‎اند با پاس دادن پنالتی، حریف را گول بزنند. سال ۲۰۰۵ اما نقشه رابرت پیرس و تیری آنری، بازیکنان سابق آرسنال آن طور که می‎خواستند پیش نرفت.

پیرس خواست توپ را پاس بدهد اما فقط با کف کفش آن را لمس کرد. توپ کمی حرکت کرد اما عملا از نقطه پنالتی تکان نخورد. پیرس با این کار حق دوباره ضربه زدن به توپ را از دست داد. در این لحظه حساس تیری آنری فرصت شوت کردن توپ را داشت اما به جای این کار ترجیح داد از پیرس عبور کند و منتظر یک پاس بهتر بماند.

صحنه خجالت‌آوری که برای همیشه در تاریخ ثبت شد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید