کد خبر:32234
پ

وقتی باشگاه پرسپولیس دوران سردار رویانیان را فراموش کرد

در حالی که برخی مسئولین رسمی پرسپولیس به موضوع تبلیغات محیطی اعتراض کرده اند و تلاش های سردار آجورلو برای گرفتن حق استقلال و به طور کلی همه تیم ها را زیر سوال برده اند، اما شاید بد نباشد، فلش بکی به چند سال قبل بزنیم که چطور سردار رویانیان با دور زدن قانون سقف […]

در حالی که برخی مسئولین رسمی پرسپولیس به موضوع تبلیغات محیطی اعتراض کرده اند و تلاش های سردار آجورلو برای گرفتن حق استقلال و به طور کلی همه تیم ها را زیر سوال برده اند، اما شاید بد نباشد، فلش بکی به چند سال قبل بزنیم که چطور سردار رویانیان با دور زدن قانون سقف قرارداد با اهدای پورشه و بنزهای وارداتی با ارز دولتی، در تلاشی نابرابر با باشگاه استقلال در نقل و انتقالات فعالیت می کرد. آن روز مسئولین استقلال مدعی این موضوع نشدند که یک گمرک اختصاصی هم باید به استقلال تخصیص داده شود تا بنز و پورشه های خاص و گران قیمت را وارد کرده و به جای پول به بازیکنانشان بدهند اما امروز برخی مسئولین پرسپولیس در حالی که کارگزاری برای باشگاه پرسپولیس هنوز پا پیش نگذاشته است مدعی سهم بردن از منافع تبلیغات محیطی هستند که درآمد آن به واسطه کارگزار باشگاه استقلال برای این تیم در حال تحقق است.

 

بازخوانی یک ماجرای نه چندان قدیمی

 

این روز‌ها ماجرای جنجالی «واردات مرسدس، پورشه و بی‌ام‌و» تنها موضوع جنجالی پیرامون باشگاه پرسپولیس نیست. اقدامات رویانیان برای بازداشت هواداران معترض به سیاست‌های او و انتقاداتش از رسانه‌ها که منجر به ممنوع‌التصویر شدن یک مجری ورزشی شد، از جمله حاشیه‌هایی است که مدیرعامل پرسپولیس ایجاد کرده یا با آن مواجه است.

او همچنین به باشگاه استقلال به خاطر جذب یکی از سرداران سپاه پاسداران تبریک گفته و با این پیش‌فرض که اینک پرسپولیس موفق است، حضور سردار صلاحی را نیز باعث موفقیت استقلال دانسته است.

دایره منتقدان رویانیان حتی روزنامه کیهان را نیز دربرمی‌گیرد. این روزنامه در ستون تلفنی خود به نقل از یکی از مجروحان جنگ ایران و عراق آورده است: «کاش رویانیان بخشی از خرج‌های میلیاردی را برای رزمندگانی هزینه می‌کرد که برای زن و بچه‌شان سرپناهی بسازند. چرا این قدر تبعیض بین قهرمانان واقعی که جانبازان هستند با قهرمانان کاغذی وجود دارد؟»

واردات خودروهای لوکس

ردیف خودروهای گران‌قیمت و صفر کیلومتر در پارکینگ محل تمرین باشگاه پرسپولیس، انعکاس چشمگیری در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های داخلی داشته است.

مدیرعامل باشگاه استقلال نیز این اتومبیل‌ها را ابزاری برای دور زدن قانون سقف قرارداد فدراسیون فوتبال ایران دانسته است.

معاون اجرایی باشگاه پرسپولیس درباره تعداد این اتومبیل‌ها گفت: «۱۵ خودرو با تلاش بخش اقتصادی در اختیارمان قرار گرفته و سه مدل مختلف هستند. بی‌ام‌و و پورشه و بنز که بازیکنان به انتخاب خودشان یکی از این ماشین‌ها را برداشته‌اند.»

اما با افزایش انتقادات که حتی تعدادی از هواداران این تیم را نیز در برمی‌گیرد، وجود و توزیع این اتومبیل‌ها توسط رویانیان و علی پروین تکذیب شد. بازیکنان هم موظف شدند در مصاحبه‌های خود، دریافت اتومبیل را انکار کنند.

انتقادات اما فروکش نکرد.

باشگاه پرسپولیس نیز ناگزیر با صدور بیانیه‌ای، درصدد قانونی جلوه دادن ماجرایی برآمده که از نگاه منتقدان رویانیان تخلف محسوب می‌شود.

در بیانیه این باشگاه آمده است: «هرگونه اقدام اقتصادی در قالب واردات خودرو در چارچوب مقررات عمومی می‌تواند در دستور کار هر شرکت تجاری از جمله شرکت پرسپولیس قرار گیرد. همان گونه که مطابق آمار، سالانه چهل هزار دستگاه خودرو از طریق بخش خصوصی وارد کشور می‌شود.»

نکته جالب این بیانیه عدم از استفاده از پیشوند همیشگی «فرهنگی – ورزشی» برای باشگاه پرسپولیس، و استفاده از عنوان جدید «شرکت تجاری پرسپولیس» است.

به طور کلی، رویانیان همچنان از پاسخگویی درباره نحوه خریداری این اتومبیل‌ها خودداری می‌کند و این بیانیه نیز ابهامات طرح شده را برطرف نکرده است.

تنش با رسانه‌ها

محمد رویانیان: تا می‌توانید از من انتقاد کنید.

داود عابدی (خبرنگار شبکه خبر): ما همواره سعی می‌کنیم منصفانه انتقاد کنیم. ناراحت که نخواهید شد؟

رویانیان: خیر. لطفاً بنده خواهش می‌کنم تا می‌توانید از من بی‌رحمانه انتقاد کنید. من به تمام انتقادات نیازمندم.

این گفت‌وگوی کوتاه در روز نخست انتصاب رویانیان و در محل باشگاه پرسپولیس انجام شد. در ادامه اما شرایط تغییر کرد.

رویانیان که مهمان ثابت برنامه ورزش و مردم در شبکه اول صداوسیماست، چالشی با این برنامه ندارد. اما هنگام حضور در برنامه ورزشی شبکه پنج که شبکه اختصاصی استان تهران است، هنگام پخش آگهی‌های بازرگانی با تحکم به مجری گفت: «این چه وضع سوال پرسیدن است؟ چه کسی شارژت کرده؟»

او در پایان برنامه هم با واکنشی تند به مجری گفت: «بچه‌جان، تو مدیریت من را زیر سوال می‌بری؟ من به اندازه سن تو در این کشور خدمت کردم و مدیر بودم.»

این برنامه آخرین حضور واعظی، مجری، در برنامه‌های ورزشی شبکه پنج بود و از ادامه همکاری او با تلویزیون جلوگیری شد.

رویانیان حالا به نحوه خبررسانی صداوسیما برای انتخاب سرمربی جدید پرسپولیس نیز معترض است و می‌گوید: «شبکه خبر برنامه مفصلی از عملکرد خوزه مانوئل پخش کرد و او را مربی بسیار توانمندی دانست. این فضا باعث شد مانوئل رقم پیشنهادی‌اش را بالا ببرد! اجازه ندادند ما با آرامش و بدون جنجال‌های خبری کارمان را پیش ببریم.»

رویانیان توضیح نداده است که چگونه ممکن است پخش بیوگرافی مانوئل در شبکه خبر که امری بدیهی است، او را به این نتیجه برساند که از ثبت قرارداد با پرسپولیس خودداری کند؟

استقلال یک سردار کم داشت

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در واکنش به حضور سردار محمد صلاحی در هیئت مدیره استقلال که از دوستان او نیز هست، می‌گوید: «استقلال یک سردار کم داشت و خوشحالم که بالاخره سردار خودش را هم پیدا کرد تا اوضاع بهتری پیدا کند.»

بهتر شدن اوضاع استقلال با حضور سردار سپاه، به آن معناست که رویانیان اطمینان دارد حضور خودش در پرسپولیس باعث بهتر شدن اوضاع این تیم شده است.

سردار صلاحی نیز در نخستین روز حضورش در باشگاه استقلال گفته است: «رویانیان از همکاران سابق من است و با ایشان طرح‌های مشترک اقتصادی اجرا می‌کنم. زیرا ایده‌های رویانیان ایده‌های خوبی است.»

رویانیان در آخرین جنجالی که پیرامون او شکل گرفت، دستور بازداشت عده‌ای را داد که در محل تمرین پرسپولیس، اعلامیه توزیع کرده و خواستار عدم حضور برونو متسو شده بودند.

طبق گزارش خبرگزاری فارس، به درخواست باشگاه پرسپولیس، ماموران حراست و نیروی انتظامی درصدد شناسایی و بازداشت این افراد هستند.

این در حالی است که اعلام موافقت یا مخالفت با جذب بازیکنان و مربیان در فصل و انتقالات، حقوق طبیعی هواداران فوتبال در سراسر جهان است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید