کد خبر:8961
پ

خیانت به روح فوتبال در صورت پرداخت طلب برانکو و شفر | فیرپلی مالی از بین می رود

درخواست احساسی هواداران دو تیم استقلال و پرسپولیس در تزریق بی حساب کتاب منابع مالی به تیم هایشان، ضعف مدیریت دو تیم و ضعف وزارت ورزش در کنترل اوضاع را نشان می دهد که رقابت سالم در مستطیل سبز را از بین می برد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.   خیانت به روح […]

درخواست احساسی هواداران دو تیم استقلال و پرسپولیس در تزریق بی حساب کتاب منابع مالی به تیم هایشان، ضعف مدیریت دو تیم و ضعف وزارت ورزش در کنترل اوضاع را نشان می دهد که رقابت سالم در مستطیل سبز را از بین می برد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

خیانت به روح فوتبال در صورت پرداخت طلب برانکو و شفر | فیرپلی مالی از بین می رود

 

پرسپولیس

در حالی که مدیریت پرسپولیس بارها به طور صریح اعلام کرده که با پولی که قرار بود به برانکو پرداخت شود، تصمیم گرفتیم تا تیم را تقویت کنیم و 7 بازیکن جدید این تیم و حفظ نفراتی همچون بشار رسن و وحید امیری که از مهره های کلیدی پرسپولیس در لیگ قهرمانان به حساب می آیند نیز با همین منابع مالی محقق شد؛ هواداران پرسپولیس و البته یحیی گل محمدی در برنامه فوتبال برتر در ادعایی عجیب مدعی شدند که پول برانکو را پرداخت کنند اما به این موضوع اشاره نکردند که چه کسی و از کدام منبع این پول را پرداخت کند؛ مدیریت پرسپولیس پیشتر این منابع را پیشخور کرده است و مسئولیت این تصمیم با مدیریت باشگاه پرسپولیس است که به جای پرداخت طلب برانکو، تقویت تیم را انتخاب کردند.

 

پرداخت پول برانکو فیرپلی مالی را از بین می برد | مسئولیت این اتفاق با رسول پناه است

خواسته عجیب هواداران پرسپولیس: پول برانکو را بدهید!

هر باشگاهی بر اساس مصوبات مجمع عمومی، در ابتدای سال مالی خود یک بودجه مشخص برای مدیریت در تمامی امور باشگاه در اختیار دارد و اگر مدیران پرسپولیس و استقلال به جای پرداخت طلب برانکو و شفر، راه دوم یعنی تقویت تیم را انتخاب کردند و به نوعی بودجه تخصیص داده شده را این گونه خرج کردند، مسئولینت این اتفاق با مدیریت باشگاه است.

 

استقلال

البته این موضوع مختص پرسپولیس نیست و در استقلال نیز شاهد همین موضوع هستیم و روز گذشته مشخص شد، 10 میلیارد تومان برای پرداخت طلب شفر به مدیر وقت استقلال داده شده است اما این پول صرف پرداخت بدهی شفر نشد تا پنجره نقل و انتقالات این تیم بسته شود و هواداران استقلال نیز امروز از امدادهای غیبی طلب پرداخت مطالبات شفر و باز شدن پنجره نقل و انتقالات تیمشان را دارند تا بتوانند قرارداد بازیکنان جدیدشان را ثبت کنند اما غافل از اینکه سعادتمند مبلغ فوق را صرف راضی کردن میلیچ و دیاباته برای سفر به قطر و همراهی تیم در لیگ قهرمانان آسیا کرده است و پولی در بساط نیست.

اینکه مدیران بیایند و هزینه کنند و در نهایت به این امید که وزارت خانه به آنها در پرداخت مطالبات طلبکاران کمک خواهد کرد، رویه اشتباهی است که چند سالیست در دو تیم استقلال و پرسپولیس رواج پیدا کرده است و اصولاً  مدیران هزینه در این دو تیم به کار گرفته می شوند که هیچ بویی از علم مدیریت نبرده اند و قادر به درآمدزایی مستمر و پایدار در دو باشگاه نبوده اند. آنها با آگاهی از کوتاه بودن عمر مدیریتشان در دو باشگاه، تنها برای راضی نگه داشتن هواداران و البته موفقیت های تیم، هزینه های سنگینی انجام می دهند و با این استدلال که این دو باشگاه متعلق به وزارت ورزش هستند و اتفاق خاصی برایشان از بابت بدهی ها به وجود نمی آید، حجم بدهی ها را افزایش می دهند.

آیا وزیر ورزش مسئول اسپانسر پیدا کردن برای دو تیم استقلال و پرسپولیس برای خرج های نامتنهای است که مدیران روی دست باشگاه می گذارند؟

 

اگر به عنوان مثال در بودجه مصوب، مدیر تیمی تا 100 میلیارد تومان توان هزینه کردن داشته باشد، او می بایست این 100 میلیارد را برای هزینه در یکسال تیم در همه امور اعم از تمدید قرارداد بازیکنان و کادر فنی، جذب نفرات جدید، پرداخت بدهی، هزینه های جاری باشگاه، هزینه های اسکان و حمل و نقل و … تقسیم کند و اینطور نیست که به اندازه 300 میلیارد خرج کند و بدهی اش را برای وزیر ورزش یا مدیر بعدی به یادگار بگذارد.

 

این مطالبه هواداران سرخابی مثل این است که فردی به شخصی دیگر 100 میلیون تومان بدهکار باشد و بابت پرداخت بدهی اش از اداره ش وام 100 میلیونی گرفته باشد اما فرد بدهکار به جای پرداخت طلب طلبکارش، مبلغ فوق را خرج امور دیگری کند و در پرداخت بدهی ناتوان بماند به همین واسطه فرد به بدهکار به واسطه عدم پرداخت بدهی اش به زندان بیفتد و سپس خانواده فرد بدهکار از اداره درخواست وام مجدد برای رهایی بدهکار از زندان کنند!!

 

نکته جالب در این خصوص این است که یوفا نیز به مقابله با این پدیده رفته است و با وضع قوانین فیرپلی مالی، مانع از هزینه های افسارگسیخته برخی تیمهای متمول شده است تا تیم ها در شرایط تقریباً یکسان به مصاف هم بروند. اگر قرار باشد تیمی مثل پرسپولیس یا استقلال مثلاً در یک فصل 300 میلیارد هزینه کند و سایر تیمهای مدعی، مثلاً 100 میلیارد هزینه کنند، آیا عدالت در رقابت برقرار شده است؟

 

در هر صورت به نظر می رسد اگر این مبالغ بار دیگر از سمت وزارت ورزش یا وزارت خانه های دیگر پرداخت شود، به سایر تیمهای لیگ برتر و روح بازی فیرپلی خیانت شده است چرا که قرار نیست این دو تیم و مدیرانش به هر شکلی که دوست داشتند هزینه کنند و ستاره های لیگ برتر را قاپ بزنند و از بهترین امکانات و مربیان برخوردار باشند و در نهایت فرد دیگری، هزینه ها را پرداخت کند.

 

پی نوشت: تا وقتی اشخاصی مثل فتحی، انصاری فرد، سعادتمند و رسول پناه بابت اتخاذ تصمیمات این چنینی مواخذه نمی شوند، همچنان شاهد ادامه این رویه غلط در فوتبال دولتی ایران هستیم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید