کد خبر:44401
پ

مهندسی نتایج با داوری در لیگ ایران چطور اتفاق می افتد؟

شاید این ادعا که نتایج لیگ با داوران مهندسی می شود این ذهنیت اشتباه را در مخاطبین به وجود بیاورد که از کمیته داوران یا نهادی بالاتر به داوران توصیه هایی در خصوص نتیجه نهایی بازی ها می شود. اما در مقطع فعلی چنین اتفاقی بسیار بعید به نظر می رسد و مهندسی نتایج به […]

شاید این ادعا که نتایج لیگ با داوران مهندسی می شود این ذهنیت اشتباه را در مخاطبین به وجود بیاورد که از کمیته داوران یا نهادی بالاتر به داوران توصیه هایی در خصوص نتیجه نهایی بازی ها می شود. اما در مقطع فعلی چنین اتفاقی بسیار بعید به نظر می رسد و مهندسی نتایج به شکلی جدید بدون اینکه حتی داور مسابقه متوجه شود، انجام می شود.

شاید در گذشته به واسطه عدم وجود نظارت و توسعه پیدا نکردن فناوری حتی پای توصیه مستقیم به داور و رشوه هم برای تعیین نتایج وسط می آمد اما امروز مافیای فوتبال در ایران به شکل هوشمندانه ای کار مهندسی نتایج را با داوران انجام می دهند. به طوری که رئیس کمیته داوران به واسطه همین مسئله احتمالاً زیر بار حضور یک داور خارجی بی طرف در دربی احتمالی جام حذفی در فینال نرفت چرا که در آن صورت مهندسی نتیجه برای برخی ممکن نخواهد بود.

اما مهندسی نتیجه یک مسابقه فوتبال در ایران چطور اتفاق می افتد:

هر داور با توجه به قضاوت های خود در بازی های گذشته یک کاراکتر داوری برای خود ایجاد کرده است. به عنوان مثال یک داور به خشونت کلامی با بازیکنان مشهور است. داور دیگر به سادگی پنالتی می گیرد. داور دیگر به سختی پنالتی می گیرد و یک داور هم به سادگی کارت زرد و قرمز می دهد و…

انتخاب داور بر اساس کاراکتر داوری اش

آن فردی که نتایج را در فوتبال مهندسی می کند، به خوبی به کاراکتر داوران آگاه است و با توجه به حساسیت بازی پیش رو، داوری را انتخاب می کند که کمترین ضرر را برای تیم محبوب خود و بیشترین ضرر را برای تیم های رقیب داشته باشد.

به عنوان مثال اگر دو رقیب همشهری قرار است در دربی به مصاف هم بروند و تیم رقیب از بازیکنانی بهره می برد که به خوبی پنالتی می گیرند، داوری انتخاب می شود که به سختی اعلام پنالتی می کند.(عین همین مورد در دیدار اخیر استقلال و پرسپولیس و همچنین سپاهان و ملوان اتفاق افتاد و داوران انتخابی، با اشتباه خود که شاید هم سهوی بوده باشد، از اعلام پنالتی به سود استقلال و سپاهان امتناع کردند)

یا در مورد دیگر اگر پیش از دربی 10 بازیکن تیم محبوب آقایان در خطر گرفتن اخطار و محرومیت از حضور در دربی باشند، داوری انتخاب می شود که به سختی کارت زرد و قرمز می دهد(این موضوع به اعتراف مهدی هاشمی نسب رسیده که زمانی که در پرسپولیس حضور داشت، داور عیناً این جمله را به او گفته که مراقب باش بازی بعد دربی است و از دادن کارت زرد به او امتناع کرده است)

در مورد آخر اینکه موعود بنیادی فر به عنوان داوری شناخته می شود که به سادگی پنالتی می گیرد. به عنوان مثال او در دیدار پرسپولیس و تراکتور یک پنالتی عجیب به سود پرسپولیس در دقیقه 83 گرفت و در بازی پرسپولیس مقابل پیکان هم یک پنالتی عجیب دیگر با همان شکل و شمایل به سود پرسپولیس گرفت. البته این ذات داوری موعود بنیادی فر است که به سادگی پنالتی می گیرد و ارتباطی به رنگی بودن او ندارد.

ترس از دست دادن پست و مقام در استان

البته مهندسی نتایج به این موارد خلاصه نمی شود و کمیته داوران با چینش هوشمندانه داوران برای بازی های خاص، به نوعی داور را در معذوریت پست و مقام فعلی یا از دست دادن آن قرار می دهد.

تقریباً همه می دانند تیم محبوب آقایان و آقازاده ها کدام تیم است و با توجه به اینکه بسیاری از داوران در استان های خود زیر نظر فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش سمتی دارند، آنها اغلب از سوت بر علیه منافع تیم محبوب آقایان و به سود تیم های رقیب هراس دارند چرا که ممکن است، آقازاده ای ناراحت شود و پس از پایان بازی حکم برکناری داور نگون بخت، امضا شده باشد. در واقع دوره رشوه به داور و این مسائل گذشته و موارد مهمتری همچون از دست دادن جایگاه شغلی در استان برای داوران در اولویت قرار دارد.

چینش داوران بر اساس سوابق و علائق رنگی

آن فردی که چینش داوران را بر عهده دارد، با نگاهی به سوابق داور در بازی های گذشته او برای آن تیم، به خوبی می داند چطور از ابتدای بازی با روح و روان بازیکنان و کادر فنی حریف بازی کند. حتماً به خاطر دارید که علیرضا فغانی به واسطه دلایل نامعلوم، با فرهاد مجیدی مشکل داشت و هر بار که او به عنوان داور بازی های استقلال انتخاب می شد، می بایست منتظر بگو مگوی او و مجیدی و کارت زرد و قرمز برای او و سایر بازیکنان استقلال می بودیم. فوتبالی ها به خوبی می دانند دریافت کارت زرد در ابتدای مسابقه چه حکمی برای بازیکن دارد و نوع گفتمان داور با بازیکنان چه تاثیر روحی روانی در ادامه بازی خواهد داشت. فردی که چینش داوران در هفته پیش رو را بر عهده دارد، خود به خوبی از تمایل رنگی داور مذکور به تیم ها باخبر است و سعی می کند، داورانی(داور وسط و کمک داور) را برای قضاوت بازی تیم رقیب به کار بگیرد که به تیم محبوب آقایان ارادت قلبی دارد که طبیعتاً ناخودآگاه نوع سوت زدن داور در بازی کمی متفاوت خواهد بود و یا به اصطلاح فوتبالی ها سوت های 50-50 همواره به ضرر تیم رقیب به صدا در می آیند!

ایجاد حساسیت به یک بازیکن در ضمیر ناخودآگاه داوران

آخرین سکانس از مهندسی نتایج به سود یک تیم و به ضرر رقبایش اینکه در کلاس های قبل از مسابقات حساسیت ویژه بر روی برخی بازیکنان ایجاد می شود و به عنوان مثال وقتی در جمع داوران اینطور عنوان می شود که فلان بازیکن، با دایو زدن قصد فریب داور و پنالتی گرفتن را دارد، رویکر کلی داوران نسبت به بازیکن مذکور در محوطه جریمه منفی می شود و حتی اگر به واقع یک پنالتی هم رخ داده باشد، داور با ذهنیتی که برایش ایجاد کرده اند، از کنار آن می گذرد چرا که مطمئن است مورد حمایت قرار خواهد گرفت.

داوران عشق پخش زنده

حتماً شنیده اید که بسیاری از داوران تمایل دارند بازی های استقلال و پرسپولیس را که پخش زنده می شود سوت بزنند و برای قضاوت دربی، دعوای زیرپوستی و همیشگی بین داوران وجود دارد. داورانی که به این ویژگی مشهور هستند و تمایل دارند چهره و تصویرشان بارها از تلویزیون پخش شود، عمدتاً نسبت به برخی داوران که این موضوع برایشان اهمیت چندانی ندارد، مطیع تر و گوش به فرمان تر هستند!

در نهایت اینکه مهندسی نتایج در فوتبال ایران اینطور نیست که به داوری بگویند فلان بازی، تیم A برنده یا بازنده شود(شاید در گذشته اینگونه بوده باشد اما به مرور زمان این مورد آپدیت شده است و نیازی به توصیه مستقیم برای در آوردن یک بازی نیست) مهندسی نتایج با داوران امروز معمولاً با همین روش هایی انجام می شود که در بالاتر ذکر شد.البته شنیده می شود، پیش آمده که با توجه به فضای امنیتی در کشور توصیه ای مبنی بر ناراحت خارج نشدن هواداران یک تیم خاص از استادیوم برای جلوگیری از شعارهای هنجارشکنانه هم داده شده کما اینکه رئیس کمیته داوران صراحتاً در یک سوتی کلامیی مدعی شد اگر می گفتیم فلان صحنه پنالتی بوده است، هواداران پرسپولیس ناراحت می شدند.(ظاهراً همه امور در فدراسیون فوتبال برای ناراحت نشدن آقازاده های تیم خاص و هوادارانش در جریان است) البته دست آقایان برای تیم ها رو شده و وقتی اسامی داوران هفته بعد اعلام می شود، شاهد عزاداری برخی تیم ها و عروسی در کوچه تیم های دیگر هستیم چرا که وقتی تیمها، اسم داور بازی بعد را متوجه می شوند، خودشان می دانند قرار است چه بلایی سرشان بیاید و با اقداماتی همچون بیانیه نویسی و … سعی می کنند از اشتباهات داور جلوگیری کنند اما در بیشتر موارد، فایده ای ندارد. در واقع تیم ها می دانند که اگر به هر علتی یک اشتباه داوری به ضرر تیم محبوب آقایان در بازی قبل رخ داده باشد، احتمال دلجویی از آنها در بازی بعدی وجود دارد و به همین علت قبل از بازی با تیم خاص به بیانیه نویسی و ابراز نگرانی از داوری روی می آورند. لطف داوری به یک تیم خاص به حدی بوده که وقتی یک داور به درستی تصمیمی می گیرد که به مذاق سرمربی تیم مذکور خوش نیاید، در حین بازی و پس از بازی حسابی از خجالت داور در می آید بدون اینکه برخورد انضباطی خاصی با او شود و بعضاً داور نگون بخت که بر حسب شرف و وجدانش تنها قانون را اجرا کرده چند هفته ای از قضاوت محروم می شود!

پی نوشت: اگر لیست روابط فامیلی برخی داوران با مسئولین و همچنین پست و مقام های آنها در استان ها دارند، منتشر شود، افکار عمومی به خیلی از پشت پرده های این فوتبال به قول یحیی گل محمدی لجن خواهد رسید.

دیدگاه کاربران 1 دیدگاه
  • کوروش 9 مه 2023 / 10:43 ق.ظ

    فساد این لجن ها برای همه ( بجز دوستداران دردانه حکومت ) عیان و آشکار شده دنبال گزارش به فیفا و مراجع بین المللی با سند و مدرک باشید و تا نظارت بین المللی نباشه این داستان ادامه داره

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید