کد خبر:33370
پ

مجیدی استقلال را مریض کرد یا داوران ؟

کادر فنی استقلال در حالی به اشتباهات داوری در طول 4 هفته گذشته و از دست رفتن امتیازات زیاد اشاره می کند که در پس این موضوع، اشتباهات کادر فنی مخفی مانده است.   مجیدی استقلال را مریض کرد یا داوران ؟ اولین اشتباه کادر فنی استقلال، فروش مهدی قایدی بود. فرهاد مجیدی که به […]

کادر فنی استقلال در حالی به اشتباهات داوری در طول 4 هفته گذشته و از دست رفتن امتیازات زیاد اشاره می کند که در پس این موضوع، اشتباهات کادر فنی مخفی مانده است.

 

مجیدی استقلال را مریض کرد یا داوران ؟

اولین اشتباه کادر فنی استقلال، فروش مهدی قایدی بود. فرهاد مجیدی که به بهانه پرداخت پول استراماچونی مدعی شد مجبور به صدور رضایتنامه برای قایدی شده، فراموش کرد که استقلال نیز مثل پرسپولیس دولتی است و در نهایت در بزنگاه نهایی، این وزارت ورزش است که مسئول پرداخت بدهی استراماچونی بود نه استقلال چرا که این هزینه گزاف را مسعود سلطانی فر به لیست بدهی های استقلال اضافه کرده بود و همانطور که دولت برای پرداخت طلب کالدرون با پرسپولیس مساعدت کرد و این تیم مجبور به فروش هیچ یک از ستاره هایش نشد، دولت بابت قصور وزارت ورزش سابق می بایست مسئولیت قبول می کرد و بدهی استراماچونی را نیز از همان محلی پرداخت می کرد که بدهی کالدرون برای پرسپولیس پرداخت شد.

 

در وهله بعد، فرهاد مجیدی در نقل و انتقالات به سراغ بازیکنانی رفت که هرگز در قد و قواره های حضور در استقلال نبوده و نیستند. او با التماس آرش رضاوندی را در استقلال نگه داشت که حتی لایق بازی در لیگ دو کشور نیز نیست. جعفر سلمانی را به استقلال آورد که در خصوص حضورش در تیم ملی نیز حرف و حدیث های زیادی وجود دارد چرا که این بازیکن حتی قادر به عبور از بازیکن مستقیم خود نیز و مشخص نیست چطور پایش به تیم ملی و استقلال باز شده است. مجیدی به سراغ جذب ابوالفضل جلالی رفت که تا نیم فصل مصدوم است و همین مسئله کار استقلال در دفاع چپ را سخت کرد چرا که با جدایی نادری و میلیچ، بازیکن با کیفیتی در این پست جذب نشد.

مجیدی در پست هافبک دفاعی با جذب زبیر نیک نفس ملی پوش و روزبه چشمی با وجود بازیکنانی همچون سعید مهری، مهدی پور و رضاوند عملاً یک ترافیک بازیکن بی مورد ایجاد کرد. او با جذب علیرضا رضایی و نگه داشتن سید حسین حسینی که در آستانه پیوستن به سپاهان بود، مجوز ماندگاری رشید مظاهری را هم صادر کرد تا با دست خودش یک بحران و حاشیه بزرگ در تیمش ایجاد کرده باشد.

سرمربی جوان استقلال در پست دفاع راست در حالی عذر احمد موسوی را خواست که وریا غفوری فرسنگ ها با دوران اوج خود فاصله دارد و بازیکن جانشین برای این بازیکن در حال حاضر در دسترس نیست و در بهترین حالت دانشگر یا یامگا باید در دفاع راست بازی کنند.

او در حالی که به حضور یک پلی میکر و بازی ساز حرفه ای نیاز داشت اقدام به جذب ژستدی کرد که با حضور یامگا، عملاً این خرید معنایی نداشت و امروز استقلال از فقر بازی سازی در میانه میدان ضربه می خورد.

جدای از این مسائل، مشکلات مجیدی با چند بازیکن تیمش از جمله موسوی، بابک مرادی، رشید مظاهری و … مزید بر علت شده تا جو خوبی در اردوی بازیکنان استقلال حاکم نباشد و این جوغیردوستانه که به واسطه تبعیض در فیکس بازی کردن برخی بازیکنان ضعیف ایجاد شده، در بازیهای این تیم نمود پیدا کرده به طوری که بازیکنان تنها برای رفع مسئولیت بازی را دنبال می کنند و هیچ یک برای دیگری و برای تیم بازی نمی کند و عملاً ضهر بازیکن تنها برای به نمایش گذاشتن توانایی های فردی خود در زمین حضور دارد و ایده ای برای موفقیت تیمی در ذهنیت بازیکنان استقلال در بزنگاه های حساس دیده نمی شود.

کیفیت پائین سانتر های استقلال در 8 هفته ابتدایی از لیگ برتر یکی از نکات بارزی است که کادر فنی این تیم هنوز فکری برای ان نیاندیشیده به طوری که تمام کرنر ها و ضربات ایستگاهی استقلال را مهدی مهدی پوری می زند که ضرباتش کوچکترین خطری بر روی دروازه حریفان ایجاد نکرده و نمی کند و این در حالیست که کادر فنی فکری برای حل مشکل و یا جایگزینی بازیکن دیگر برای زدن ضربات ایستگاهی نکرده است.

از دیگر مشکلات کادر فنی استقلال، درگیری لفظی با داوران است که ذهنیت بهانه جویانه را برای بازیکنان به وجود آورده که در هر بازی قرار است یک اشتباه داوری به ضررشان گرفته شود و در انتهای هر بازی با ذکر اشتباهات داور، خود را از بازی ضعیفی که به نمایش گذاشتند مبرا کنند. اینکه اشتباهات داوری در 4 هفته اخیر علیه استقلال بوده، قابل تامل است اما آندرا استراماچونی نیز در همین شرایط تیم را تحویل گرفت و در همان هفته اول متوجه پشت پرده مافیایی فوتبال ایران برای زمین زدن او و استقلال شد اما تسلیم نشد و تیمی ساخت که حتی اگر 2 اشتباه داوری فاحش به ضرر استقلال هم در یک بازی رقم می خورد، اما تیم استراماچونی با نتیجه پرگل از زمین بازی بیرون می آمد و کار به جایی رسید که برای متوقف کردن آن استقلال رویایی، قانون منع حضور خارجی ها در ایران توسط وزارت ورزش منحوس سابق وضع شد چرا که با داوری نیز نمی توانستند جلوی آن استقلال پرقدرت را بگیرند.

 

هر چه که هست به نظر می رسد اگر فرهاد مجیدی دوست دارد همچنان روی نیمکت استقلال حضور داشته باشد، باید خیلی فوری ابتدا روابط دوستانه و صمیمی را بین بازیکنان برقرار کرده و فیکس شدن بازیکنان را منوط به نمرات انها در هر بازی قرار دهد تا بازیکنان با انگیزه مضاعف و اعتماد به سرمربی مبنی بر عدم تبعیض بین بازیکنان بیشترین تلاش خود را در زمین مسابقه انجام دهند. مجیدی می بایست هر چه سریعتر یک پلی میکر قهار در میانه میدان استقلال به کار بگیرد تا مشکل بازی سازی میانه میدان این تیم حل شود. نفراتی همچون مهدی پور، رضاوند چاره کار استقلال در میانه میدان نبوده و نیستند و بازیکنی همچون آیاندا پاتوسی می تواند گره کار آبی ها در میانه میدان را باز کند.

حقیقت این است که استقلال اگرچه در دفع حملات و نقاط قوت پرسپولیس در دربی موفق بود اما تاکتیک خاص یا خارق العاده ی برای حمله در این تیم دیده نشد و به همین جهت نیز شاهد یک بازی کنترلی توسط دو تیم بودیم که تنها برای نباختن به یکدیگر به زمین آمده بودند و نه بردن دیگری …

 

بخشی از تنش روانی در استقلال به رفتار مجیدی در کنار زمین باز می گردد که مستقیما به بازیکنان درون زمین منتقل می شود. او که خوب می داند انتظار هواداران استقلال در فصل جاری که همه امکانات برای او توسط مدیریت فراهم شده، جز قهرمانی نیست، با 5 تساوی پی در پی عصبی تر از همیشه در کنار زمین بازی های را دنبال می کند. اگرچه استقلال با صدر جدول فاصله زیادی ندارد اما این نوع بازی با این مشکلات روحی درون تیمی در استقلال، تیم فعلی را شبیه به تیم فصل گذشته که در اختیار محمود فکری بود، کرده است. تیمی بی روحیه با کمترین موقعیت گلزنی که مقصر به وجود آمدن آن شرایط نیز شخص محمود فکری بود که با چند بازیکن تیم درگیر شد و تنش روانی در تیم در نهایت منجر به عدم نتیجه گیری و برکناری وی گردید.

 

اگر مجیدی یکبار دیگر فیلم 8 بازی گذشته استقلال را با آرامش مشاهده کند، و به بازیکنان فیکسش نمره دهد، بدون تردید جعفر سلمانی و آرش رضاوند در انتهای جدول قرار خواهند گرفت و خواسته هواداران و بازیکنان نیمکت نشین این تیم نیز برقراری عدالت در چیدمان اولیه است تا انگیزه و روحبه رقابت از بین نرود و بازیکنان از کمترین دقایق بازی نیز برای نشان دادن خود و کسب امتیاز بیشتر برای فیکس شدن در ترکیب اصلی استفاده کنند. رویه ای که این روزها در استقلال دیده نمی شود و بازیکنان با هر کیفیت فنی در زمین، در بازی بعد نیز فیکس هستند. اتفاقی که منجر به افت روحی نیمکت نشینانی همچون قاسمی نژاد، ارسلان مطهری، باک مرادی، متین کریم زاده، رشید مظاهری و … شده است.

 

در پایان یادآور میشویم که حتی اگر اشتباهات داوری چند هفته اخیر هم رخ نمی داد، اما کیفیت فنی تیم مجیدی به جز بازی با صنعت نفت، در چند هفته اخیر، تفاوتی با تیم فصل قبل محمود فکری نداشته و ندارد و این تیم برای بلندپروازی، نیازی به تغییرات بزرگ در نگرش و تفکرات کادر فنی اش است چرا که دل دادن به یک پنالتی برای بردن بازیها، چاره این تیم برای قهرمان شدن در ایران و آسیا نیست و 8 هفته اول مسابقات نشان داد که گابریل پین دستیار ایتالیایی مجیدی، عملاً نتوانسته در روند حرکتی آبی پوشان تاثیر مثبتی بگذارد. اتفاقی که در خصوص نفراتی همچون مشائیل هنکه، جری ساناک، عمر دانسی دستیاران خارجی مربیان سابق استقلال صدق نمی کرد و هر سه دستیار خارجی فوق الذکر تاثیر مثبت و ملموسی در روند حرکتی تیم استقلال در مدتی کوتاه ایفا کردند و با تزریق ایده های جدید که برای فوتبال ایران ناشناخته بود، توانستند سبک بازی استقلال را متحول کنند.

دیدگاه کاربران 1 دیدگاه
  • رضا 5 دسامبر 2021 / 9:52 ب.ظ

    پاتوسی راه نمی تونه بره. اضافه وزن داره. مهدی پور فوق العاده است به شرطی که اموزش بیشتری برای پلی میکری ببینه.دونده است و خوش استیل. یامگا با ارسلان و قاسمی نژاد باید ۳ تایی تو زمین باشن تو حمله. بعلاوه حسین زاده و مهدی پور. بقیه هم مهم نیست کیا باشن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید