کد خبر:33224
پ

ماجرای دلار 284 هزار تومانی و 55 هزار تومانی پس از برجام چیست؟

چند وقتی است در برخی محافل با توجه به آمار و اطلاعاتی که سازمان برنامه و بودجه منتشر کرده، پیش بینی دلار 284 هزار تومانی و 55 هزار تومانی در صورت توافق یا عدم توافق برجام منتشر شده است؛ در ادامه به بررسی این موضوعات می پردازیم.   قیمت دلار لحظه ای   بر طبق […]

چند وقتی است در برخی محافل با توجه به آمار و اطلاعاتی که سازمان برنامه و بودجه منتشر کرده، پیش بینی دلار 284 هزار تومانی و 55 هزار تومانی در صورت توافق یا عدم توافق برجام منتشر شده است؛ در ادامه به بررسی این موضوعات می پردازیم.

 

قیمت دلار لحظه ای

 

بر طبق پیش بینی ها تا سال 1406 در صورت تداوم تحریم ها، قیمت دلار در ایران به 284 هزار تومان می رسید.

و در ادامه پیش بینی ها حاکی از آن بود که در صورت لغو تحریم ها تا پایان سال 1400 نیز ابتدا قیمت دلار تا 17 هزار تومان پائین خواهد آمد و سپس تا پایان 1406 به 55 هزار تومان خواهد رسید.

 

اما پس از انتشار این اخبار سازمان برنامه و بودجه مدعی شد این پیش بینی ها مربوط به دولت قبل است و پیش بینی های فردی است و ارتباطی به دولت سیزدهم ندارد چرا که رویکرد اقتصادی دولت سیزدهم متفاوت خواهد بود.

اما انچه که مسلم است، قیمت دلار در ایران ارتباط مستقیم با میزان کسری بودجه دولت دارد و با کسری بودجه به هر دلیلی، قیمت دلار نیز نوسان خواهد کرد. خواه این کسری بودجه به خاطر تحریم ها و کاهش درآمدهای دولت باشد و خواه به واسطه سوء مدیریت و تخصیص منابع به بخش های غیرمولد!

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید