کد خبر:32926
پ

فرهاد مجیدی در مسیر محمود فکری | لجبازی تاکتیکی و مهره ای!

تیم استقلال شب گذشته در ادامه فرصت سوزیهای دو هفته اخیر خود در حالی که سایر مدعیان قهرمانی امتیاز از دست داده بودند، باز هم امتیاز از دست داد تا مشخص شود، تیم مجیدی کار سختی برای رسیدن به عنوان قهرمانی دارد چرا که تیم قهرمان از کوچکترین لغزش رقبا استفاده کرده و فاصله خود […]

تیم استقلال شب گذشته در ادامه فرصت سوزیهای دو هفته اخیر خود در حالی که سایر مدعیان قهرمانی امتیاز از دست داده بودند، باز هم امتیاز از دست داد تا مشخص شود، تیم مجیدی کار سختی برای رسیدن به عنوان قهرمانی دارد چرا که تیم قهرمان از کوچکترین لغزش رقبا استفاده کرده و فاصله خود با آنها را از همین ابتدای لیگ افزایش می دهد و وقتی درحاشیه امن امتیازی قرار گرفت، با خیال راحت تری، بازیهای باقیمانده را دنبال می کند.

 

فرهاد مجیدی در مسیر محمود فکری | لجبازی تاکتیکی و مهره ای!

فرهاد مجیدی در مسیر محمود فکری | لجبازی تاکتیکی و مهره ای!

در 5 هفته ای که از لیگ گذشته، به نظر می رسد فرهاد مجیدی با کمک گابریل پین قصد دارند سیستم های 3 دفاعه مدرن در فوتبال اروپا را در استقلال فعلی پیاده کنند. اتفاقی که با توجه به بضاعت بازیکنی استقلال فعلی کمی سخت و دور از انتظار به نظر می رسد.

یارگیری نامتوازن مجیدی در فصل نقل و انتقالات نیز مزید بر علت شده تا در برخی پست ها با ترافیک بازیکن و در چند پست مثل دفاع راست و چپ، بازیکن جایگزینی برای دو بازیکن ضعیف استقلال یعنی وریا غفوری و جعفر سلمانی وجود نداشته باشد.

اصرار فرهاد مجیدی به بازی دادن به آرش رضاوند که تقریباً استقلال را در میانه میدان خلع سلاح کرده نیز از نکات بارز بازیهای اخیر آبی پوشان بوده که این اتفاق شباهت زیادی به لجاجت های تاکتیکی محمود فکری در فصل گذشته دارد. آرش رضاوند که به سبب فیزیک بدنی اش بازیکن کندی در زمین بازی است، میانه میدان استقلال را به جولانگاه هافبک های حریف تبدیل کرده است. همین اتفاق در خصوص رضا اسدی در پرسپولیس رخ داده و کندی ذاتی اسدی نیز بلای جان تیم گل محمدی شده است.

 

مجیدی که قصد داشت از امیرحسین حسین زاده یک ستاره به فوتبال ایران معرفی کند، حالا در شرایطی قرار گرفته که در هر بازی او را ضعیفتر از قبل می کند و اعتماد به نفس او نیز پائینتر از قبل آمده است. معمولاً در استفاده از بازیکنان جوان روال بر این اساس است که بازیکن فوق کار خود را به عنوان بازیکن تعویضی در تیم های بزرگ شروع می کند و این رکن اصلی حتی در خصوص مهدی قایدی نیز صادق بود و علیرضا منصوریان به یکباره او را بازیکن فیکس استقلال نکرد و ثمره این اتفاق نیز انگیزه بالای بازیکن مذکور برای نشان دادن توانایی های خود در مدت زمان کوتاهی بود که به زمین می آمد و فشار روانی زیادی نیز بر روی او به واسطه عدم تاثیرگذاری در بازی نبود. اما تصمیم اشتباه مجیدی در فیکس بازی دادن به حسین زاده، فشار روانی زیادی را به این بازیکن جوان وارد کرده به طوری که او از آن بازیکن موثر هفته های ابتدایی فاصله زیادی گرفته است و با شتابزدگی بی مورد خود بارها موقعیت های گلزنی را از خود و هم تیمی هایش گرفته است.

در مورد دیگر، مشخص نیست ملاک انتخاب بازیکنان اصلی هر بازی برای کادر فنی استقلال چیست و آیا آنالیزی بر روی عملکرد بازیکنان در بازی و بازیهای قبلی انجام می شود یا صرفاً امادگی بازیکن در تمرینات ملاک حضور آنها در ترکیب اصلی است. در 5 بازی ابتدای فصل دو پیستون چپ و راست استقلال یعنی وریا غفوری و جعفر سلمانی عملکرد ضعیفی از خود به نمایش گذاشته اند اما به سبب نبود بازیکن جانشین، تا اینجای کار همچنان به عنوان بازیکن اصلی برای استقلال به میدان می روند.

وریا غفوری به واسطه مصدومیت کهنه خود با دوران اوج خود فاصله دارد و قادر به عبور از بازیکن مقابل خود نیست و به جرات می توان گفت از آخرین باری که او یک پاس گل برای هم تیمی هایش صادر کرده، اطلاع دقیقی در دست نیست. عجیب ترین نکته در خصوص این پست اینکه فرهاد مجیدی نام احمد موسوی که می توانست به عنوان جانشین وریا غفوری مطرح باشد را در لیست مازاد قرار داد و امروز مجبور است در بازیهایی که غفوری در ترکیب اصلی حضور ندارد از یامگا در این پست استفاده کند که عملکرد موثرتری در پست وینگر راست و مهاجم نوک از خود نشان داده بود.

جعفر سلمانی نیز دیگر خرید پرانتقاد فرهاد مجیدی است که هیچ ویژگی یا مزیت خاصی در نوع بازی اش برای حضور در ترکیب اصلی استقلال دیده نمی شود. او نیز مثل وریا غفوری توانایی عبور از بازیکن مستقیم خود را ندارد و از سرعت کافی برای بازی در پست پیستون چپ برخوردار نیست. شاید انتخاب متین کریم زاده در این پست بتواند گره بازی های استقلال را باز کند.

 

هر چه که هست، استقلال در فصل جدید هنوز نتوانسته انتظارات هوادارانش را بر آورده کند و از نظر فنی این تیم هنوز خیلی کار دارد تا به استقلال مدنظر هوادارانش برسد. به جرات می توان گفت انتخاب سیستم اشتباه با این بضاعت بازیکنان و مهره چینی اشتباه از دلایل اصلی کیفیت پائین بازیهای استقلال در فصل جاری بوده است که تعلل در رفع این نقیصه به زودی در بازیهای بزرگ یقه این تیم را خواهد گرفت. 4 کلین شیت استقلال از 5 بازی لزوماً به معنای ساختار دفاعی قدرتمند این تیم نیست و درخشش دروازه بانها و اشتباهات مهاجمین حریف عاملی برای گل نخوردن این تیم در 4 بازی این فصل بوده چرا که بارها مهاجمین حریف را در موقعیت خطرناک با دروازه استقلال دیده ایم که خود نشان از ضعف ساختار دفاعی این تیم در بازیهای این فصل دارد.

به طور کلی سیستم جدیدی که کادر فنی استقلال قصد دارد به بازیکنان این تیم تحمیل کند، تا این لحظه نتوانسته به ذهن آنها وارد شود و بازیکنان چه در فاز دفاعی و چه فاز هجومی، سردرگمی خاصی در حرکاتشان دیده می شود.

با توجه به پتانسیل بازیکنان استقلال شاید بهتر باشد، مجیدی نیز مثل اسکوچیچ از حداکثر توان بازیکنان خود در سیستم 1-3-2-4 بهره بگیرد که هنگام حمله به 3-3-4 تبدیا می شود.

دیدگاه کاربران 1 دیدگاه
  • رضا 20 نوامبر 2021 / 2:14 ب.ظ

    رضا آذری یک‌ موقع قرار بود امید روانخواه جدید استقلال باشه. الان کجاست ؟ قطعا از رضاوند ماست بهتره.میدونید دلیل فیکس بازی کردن رضاوند چیه؟ زمانی که مددی و مجیدی میخواستن تیمو ارزون ببندن و با هرکی پول زیاد خواست لج کردن، رضاوند رفت سفید بست. اینم جایزه اش. اما تعصبی که بار فنی نداره فایده اش چیه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید