کد خبر:44678
پ

فرمول استقلال برای شکست دادن پرسپولیس در دربی | سعید صادقی را مهار کن!

پس از پیروزی استقلال مقابل نساجی و برد شب گذشته پرسپولیس مقابل هوادار، دربی 101 پایتخت در فینال جام حذفی در اوج حساسیت خود برگزار خواهد شد. آبی های پایتخت که دربی حساس لیگ در بازی برگشت را با نتیجه 1 بر 0 واگذار کردند و به واسطه همان نتیجه نیز از کورس قهرمانی بازماندند، […]

پس از پیروزی استقلال مقابل نساجی و برد شب گذشته پرسپولیس مقابل هوادار، دربی 101 پایتخت در فینال جام حذفی در اوج حساسیت خود برگزار خواهد شد.

آبی های پایتخت که دربی حساس لیگ در بازی برگشت را با نتیجه 1 بر 0 واگذار کردند و به واسطه همان نتیجه نیز از کورس قهرمانی بازماندند، سخت در پی جبران آن نتیجه و کسب قهرمانی در جام حذفی هستند.

دو تیم در شرایطی به هم رسیده اند که هر دو در شرایط ایده آلی از نظر فنی هستند. با این تفاوت که خط دفاع و دروازه استقلال به مراتب متزلزل تر از پرسپولیس نشان داده و این در حالیست که خط حمله استقلال قوی تر از پرسپولیس به نظر می آید.

فرمول استقلال برای شکست دادن پرسپولیس در دربی | سعید صادقی را مهار کن!

ساپینتو با درس گرفتن از اشتباهات خود در دربی برگشت قصد دارد در این دیدار حیثیتی که شاید آخرین بازی او به عنوان سرمربی در استقلال باشد، به پیروزی برسد.

ساپینتو که به آرایش تیمش با سیستم 3-3-4 عادت کرده در دربی اخیر در 30 دقیقه ابتدایی بازی به شدت تنبیه شد و تنها خوش شانسی استقلال بود که موقعیت های قرمزپوشان روی دروازه حسینی خطرناک نشدند. او که در 30 دقیقه ابتدایی بازی اخیر دو تیم رسماً میانه میدان را تقدیم پرسپولیس کرده بود، احتمالاً سورپرایزهایی برای دربی پیش رو خواهد داشت.

تفاوت رضاوند مصدوم با قبراق در دربی مشخص می شود

آنالیزورهای پرسپولیس به خوبی نقطه قوت استقلال و نقش تعیین کننده آرش رضاوند در روند حرکتی این تیم را شناسایی کرده بودند و با از کار انداختن رضاوند، مهاجمین استقلال را هم از مدار خارج کردند. البته رضاوند در دربی قبل با مصدومیت و ورم پا بازی کرد و این در حالیست که در دربی پیش رو او هیچ مشکلی ندارد و در اوج آمادگی قرار دارد.

این در حالیست که همین وضعیت در پرسپولیس وجود دارد و با نگاهی به بازیهای اخیر این تیم به سادگی می توان دریافت که بار هجومی پرسپولیس بر دوش سعید صادقی است و به طور کلی پس از بازگشت این بازیکن از مصدومیت، سبک و سیاق بازی پرسپولیس به کلی عوض شد.

بیرانوند تحت فشار سوتی می دهد؟

یکی از مواردی که در دربی 100 برای استقلالی ها به عنوان سورپرایز عمل کرد، نقش سوئیپری بیرانوند بود که با بازی با پای خوب خود، پرس استقلالی ها از جلو را می شکست و زمینه ضدحمله را برای تیم خود فراهم می کرد. حال باید دید ساپینتو چه برنامه ای برای این موضوع خواهد داشت. البته بیرانوند نشان داده تحت فشار اشتباه می کند اما فشاری که بازیکنان استقلال در دربی قبل بر روی دروازه او آوردند به حدی نبود که وی مجبور به اشتباه شود چرا که با صاحب توپ شدن او، مدافعین پرسپولیس به سمت لب خط متمایل می شدند و پرس عرض زمین برای هافبک های استقلال بسیار سخت می شد چرا که بیرانوند می توانست با یک ارسال دقیق به میانه میدان، هافبک های استقلال را از جریان بازی خارج کند و شروع کننده ضدحمله پرسپولیس باشد.

هافبک های سرعتی میانه میدان نقطه قوت پرسپولیس

پرسپولیس در دربی اخیر برای برتری نفری در میانه میدان بعضاً با سیستم 0-6-4 بازی می کرد که 3 هافبک میانی استقلال عملاً شانسی برای تقابل با 6 بازیکن پرسپولیس نداشتند.

بازیکنان خط میانی پرسپولیس عمدتاً فانتزی باز و با تکنیک و سرعت قابل قبول هستند و این در حالیست که هافبک های استقلال قدرتی تر با قامت بلند تر و البته با کندی بیشتر هستند و همین مسئله و بازی تک ضرب و سالنی هافبک های پرسپولیس در دربی اخیر، بازیکنی همچون روزبه چشمی و رضاوند را از جریان بازی خارج کرده بود. استقلال برای غلبه بر این معضل و برتری عددی هافبک های پرسپولیس در منطقه فعال زمین نیاز به شناور کردن سیستم تیمش در زمانی که توپ را از داده، می باشد. به طوری که مهدی قایدی و محبی به عنوان دو وینگر این تیم که عمدتاً لب خط صاحب توپ می شوند، می بایست به مرکز زمین نزدیک تر شده و با ماکس کردن دو هافبک پرسپولیس (صادقی و ترابی) به هافبک های میانی خود کمک کنند.

وحید امیری مهره آزاد یحیی | مهار منطقه ای چاره کار است

وحید امیری در سیستمی که یحیی گل محمدی به تازگی از آن استفاده می کند نقش تعیین کننده دارد و این بازیکن به صورت آزاد در همه نقاط زمین دیده می شود و نقشی مهم در زمانی که پرسپولیس توپ را در اختیار دارد، ایفا می کند چرا که سازمان دفاعی حریف نمی تواند بازیکن خاصی را مامور مهار او کند و می بایست به صورت منطقه ای مهار شود.

سانتر ممنوع!

یکی از بزرگترین اشتباهات ساپینتو در دربی اخیر پس از دریافت گل این بود که مطابق میل پرسپولیس، توپ ها را به کناره ها برده و با سانترهای بی هدف، باب میل مدافعین و دروازه بان مسلط پرسپولیس در ارسال ها بازی کرد. با توجه به بلندی قامت ولسیانی و پورعلیگنجی و تسلط بیرانوند در توپ های هوایی بسیار بعید است که استقلال بتواند بر روی ارسال ها به گل برسد و تکرار پرتعداد اینکار تنها به تغییر مالکیت توپ به سود پرسپولیس و ضدحملات برق آسیای انها می انجامد.

مرادمند مطمئن تر از غلامی

یکی از مهمترین تصمیمات ساپینتو برای دربی 101، استفاده از مرادمند به جای عارف غلامی پراشتباه خواهد بود. با وجود عارف غلامی کوتاه قامت در قلب دفاعی استقلال، این تیم مقابل سرزن های پرسپولیس آسیب پذیر نشان داده و به نظر می رسد آمادگی مرادمند در بازی های اخیر، او را به ترکیب اصلی استقلال در دربی می رساند.

بازگشت یامگا و خبر خوب بری استقلال

به جرات می توان گفت استقلال از زمانی که کوین یامگا را به دلیل مصدومیت از دست داده، توازن خود در دو سمت را هم از دست داده و حریفان با حساب بر روی ضعف مفرط صالح حردانی و کوتاهی قامت جعفر سلمانی، به سادگی مدافعین کناری استقلال را دور زده و بر روی دروازه حسینی خطرساز ظاهر شده اند. با بازگشت یامگا می توان گفت قدرت سمت راست استقلال بیشتر از قبل خواهد شد و معادلات برای انالیزورهای پرسپولیس کمی به هم می خورد.

ضدحملات خطرناک پرسپولیس به رهبری سعید صادقی و ترابی

پرسپولیس در بازی های اخیر خود نشان داده به شدت بر روی ضد حملات برق آسا و استفاده از اشتباهات حریفان در آفساید گیری حساب باز کرده است و شاید یکی از وظایف اصلی هافبک های استقلال در دربی پیش رو، ارسال پاس ها با مسئولیت پذیری بیشتر برای جلوگیری از لو رفتن توپ و ضدحمله سریع پرسپولیس باشد.

از خودگذشتگی پرسپولیسی ها در مقابل خودخواهی استقلالی ها

انگیزه، مسئولیت پذیری و تمرکز بالا برای پیروزی در دربی یکی از رمزهای موفقیت هر تیمی است. در بازی های اخیر استقلال بارها دیده ایم که موقعیت های گل پر شمار توسط مهاجمین این تیم با خودخواهی یا بی دقتی عجیب از بین می رود و در حالی که می توانستند با یک پاس ساده هم تیمی خود را در موقعیت گل بهتر قرار دهند، با یک ضربه عجیب، موقعیت گل مناسب را از دست داده اند. این اتفاق به شکلی کاملاً برعکس در پرسپولیس این روزها صادق است. قرمزها اگرچه موقعیت های گل کمتری نسبت به استقلال در جریان بازی خلق می کنند اما با قدرت تمام کنندگی بالا و از خودگذشتگی بازیکنان این تیم برای رسیدن به هدف مشترک و نه اهداف فردی، شاهد گل شدن اندک موقعیت های این تیم در بازی ها بوده ایم. بازیکنان استقلال اگر قصد بردن دربی را دارد می بایست از شوت ها و ارسال های بی هدف که تنها برای نشان دادن بازیکن در قاب دوربین نواخته می شوند پرهیز کنند چرا که یک اشتباه می تواند منجر به تعویض مالکیت توپ و ضد حمله سریع تیم حریف شود.

استقلال با حسینی 1 بر 0 از رقیب عقب است

عملکرد ناامیدکننده سیدحسین حسینی در این فصل و به خصوص در دربی هایی که مقابل پرسپولیس برگزار کرده، باعث ناامیدی هواداران استقلال از او شده است. ضعف حسینی در بازیخوانی و تایمینگ برای خروج ازدروازه و همچنین تشخیص نقطه فرود توپ در ارسال ها به یک نقطه ضعف بزرگ برای استقلال در بازی ها تبدیل شده و با توجه به اینکه پرسپولیس از ارسال کننده های با کیفیتی همچون سعید صادقی و مهدی ترابی و سروش رفیعی بهره می برد، انتظار می رود بازیکنان استقلال کمترین کرنر و ضربات شروع مجدد را به رقیب بدهند. هرچقدر در سمت مقابل بیرانوند باعث قوت قلب بازیکنان تیمش است، در استقلال حضور سیدحسین حسینی متزلزل بخشی از تمرکز ذهنی مدافعین تیم را گرفته است تا جور اشتباهات او را هم به نوعی بکشند. از زمانی که بازوبند کاپیتانی به حسینی سپرده شد، او فوتبال و دروازه بانی را فراموش کرد و بیشتر در هوای کاپیتانی استقلال به سر می برد تا ایفای نقش یک رهبر مطمئن برای تیمش.

دقیقه 85 تا 95

با نگاهی به عملکرد تیم استقلال در دربی ها به سادگی می توان دریافت که این تیم توان حفظ نتیجه را در بسیاری از دربی ها نداشته است و به دلیل از دست دادن تمرکز و تمام شده فرض کردن بازی از دقیقه 85 به بعد، عمدتاً گل های زیادی را آن هم بر روی ارسال ها و عدم تمرکز مدافعین دریافت کرده است. در فینال جام حذفی جدای از اینکه دربی انتقامی برای استقلالی ها محسوب می شود، پای یک جام هم در میان است و اگر بازیکنان این تیم از دقیقه 1 تا 90 با تمرکز در زمین حاضر نباشند، بدون شک در دقایق پایانی گل دریافت خواهند کرد.

هیجان زدگی ساپینتو کار دست استقلال می دهد؟

در مجموع نمی توان نتیجه این دیدار را پیش بینی کرد و لزوماً تیمی که کیفیت فنی بهتری دارد برنده نیست و تیمی که تمرکز بیشتری در بازی دارد، می تواند به پیروزی فکر کند. کادر فنی استقلال می بایست خود را برای تجربه هر سناریویی در بازی آماده کند و برای هر دقیقه از بازی با هر سناریویی، یک پلن B داشته باشد. معمولاً در دربی های حساس این چنینی، از دقیقه اول نمی توان بی محابا حمله کرد و ابتدا می بایست در 10-15 دقیقه ابتدایی تاکتیک تیم حریف را سنجید و سپس به پیاده سازی برنامه های تیم خود در زمین پرداخت چرا که دریافت گل زودهنگام، معمولاً شیرازه تیم را بر هم می زند و بازگشت به بازی بسیار سخت خواهد شد مخصوصاً اگر تیم مقابل پرسپولیس باشد که به خوبی تاکتیک دفاع اتوبوسی و ضدحملات برق آسا را بلد است. اتفاقی که در نیمه دوم دربی اخیر بارها دیدیم و شاهد ضدحملات سریع بازیکنان پرسپولیس در پی اشتباهات بازیکنان استقلال در ارسال ها و تعویض مالکیت توپ بودیم.

ساپینتو در این بازی خاص می بایست حسابی به اعصاب خود مسلط باشد و بی جهت با داور یا بازیکن حریف یا اعضای نیمکت پرسپولیس درگیر نشود چرا که دود این اتفاق به چشم تیمش خواهد رفت و تمرکز بازیکنان این تیم برای ادامه بازی به هم خواهد ریخت. کنترل هیجانات کنار خط ساپینتو وقتی مهمتر می شود که بدانیم حریف از یک شارلاتان که به بازی چرک و کثیف اعتقاد دارد روی نیمکتش بهره می برد.

دیدگاه کاربران 1 دیدگاه
  • کوروش 27 مه 2023 / 10:39 ق.ظ

    کاملاً درسته ، ساپینتو اگه تاکتیک و چینش تیمو عوض نکنه مثل بازی قبل نتیجه رو از دست میده

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید