کد خبر:33610
پ

فردوسی پور به شبکه 3 بر نمی گردد به همان علتی که استقلال با وریا قهرمان نمی شود

در روزهای گذشته اخبار مبنی بر کنار گذاشتن علی فروغی رئیس شبکه سه توسط ریاست جدید صدا و سیما رسانه ای شده بود و به تبع آن نیز برخی شایعات از بازگشت عادل فردوسی پور به شبکه 3 با برنامه فوتبال 360 خبر دادند اما با توجه به نوع کنار گذاشتن عادل فردوسی پور به […]

در روزهای گذشته اخبار مبنی بر کنار گذاشتن علی فروغی رئیس شبکه سه توسط ریاست جدید صدا و سیما رسانه ای شده بود و به تبع آن نیز برخی شایعات از بازگشت عادل فردوسی پور به شبکه 3 با برنامه فوتبال 360 خبر دادند اما با توجه به نوع کنار گذاشتن عادل فردوسی پور به نظر نمی رسد او به شبکه 3 برگردد.

 

فردوسی پور به شبکه 3 بر نمی گردد به همان علتی که استقلال با وریا قهرمان نمی شود

با نگاهی به رفتار سیستم با برخی شخصیت ها و سلبریتی های معروف حوزه ورزش از جمله، امیر قلعه نویی، علی کریمی، علی دایی، وریا غفوری به سادگی می توان تشخیص داد که عادل فردوسی پور نیز به هما علتی که این افراد، از عرش به فرش رسیدند، دیگر قادر به بازگشت به عرش حداقل در مقطع فعلی نیست.

 

امیر قلعه نویی و برچسب منشوری

حتماً به یاد دارید که روزگاری قهرمانی های پیاپی امیر قلعه نویی زبانزد خاص و عام بود. او که به هر تیمی می رفت زمینه ساز قهرمانی یا حضور پرقدرت تیم مذکور در رقابتهای لیگ برتر را فراهم کرده بود به یکباره با تغییر در ادبیاتش و انتقاد از مسئولین در دفاع از مردم، به سرنوشتی دچار شد که حتی فکرش را هم نمی کرد. مافیای فوتبال ایران برای حذف قلعه نویی ابتدا برچسب منشوری به وی زدند و پس از ناکامی در اثبات این اتهام با روش های مرسوم در فوتبال ایران که این روزها نیز بیداد می کند، مانع از تکرار موفقیت های قلعه نویی شدند.

 

علی دایی و بی اعتبار کردن دولت احمدی نژاد

نفر بعدی علی دایی بود؛ آقای گل سابق فوتبال جهان که با پیراهن تیم ملی افتخارآفرینی های زیادی را رقم زده بود پس از یک دوره موفق در سایپا به نیمکت تیم ملی رسید اما او نیز با رسانه ای کردن دیدگاه های شخصی اش نسبت به سیستم موجود و انتقاد تند و گزنده از مسئولین به یکباره از صفحه روزگار فوتبال ایران محو شد و همین چند روز پیش بود که در طی افشاگری مشخص شد شخص محمود احمدی نژاد که در نوک پیکان انتقادات دایی قرار داشت، دستور برکناری دایی از سمت سرمربیگری تیم ملی را داده بود. مافیای فوتبال ایران شرایطی را برای دایی در تیم پرسپولیس به وجود آوردند که با هتک حرمت به حیثیت ورزشی وی، او با جنجال فراوان و با شعار حیان کن و رها کن مجبور به ترک پرسپولیس شد.

 

علی کریمی ندای همیشه بیدار مبارزه با فساد

نفر بعدی علی کریمی بود که زبان تند او همواره زبانزد خاص و عام بود. کریمی در بازگشتش از فوتبال اروپا به شدت نسبت به شرایط موجود در کشور اعتراض کرد و همچنان نیز علم مبارزه با فساد را در دست دارد و به همین دلیل نیز او هم در زمره نفرات سوخته ای قرار گرفت که محکوم به ناکامی و شکست بود. کریمی که روزگاری با بستن دستبند سبز در طیف حامیان میرحسین موسوی و در مقابل جناح اصول گرا قرار گرفته بود یکی از ضربدر قرمزهای فوتبال ایران بود که نباید اوج می گرفت. او در بازگشت از فوتبال اروپا به پرسپولیس پیوست اما در کنال ناباوری حضور توامان او و مهدی مهدوی کیا و وحید هاشمیان در پرسپولیس با حضور مربیان خوب خارجی با شرایط عجیبی همراه شد که نه او و نه پرسپولیس ده سال در حسرت قهرمانی لیگ برتر ماندند و در نهایت نیز او با لباس استیل آذین و تراکتور از فوتبال خداحافظی کرد اما این پایان کار تخریب علی کریمی نبود و جریانی ابتدا وی را به سمت مربیگری هدایت کرد و ابتدا او در مربیگری تخریب شد و سپس همان جریان وی را تحریک به حضور در مدیریت فوتبال کرد و اینبار با بی آبرو کردن علی کریمی در انتخابات فدراسیون فوتبال، وی را ناک اوت کردند تا مشخص شود، سزای فرد یا افرادی که لب به انتقاد از سیستم می گشایند چیست و در اتاق فکری نامرئی چه نسخه ای برای آنها پیچیده می شود.

 

وریا غفوری چگوارای ناکام فوتبال ایران

وریا غفوری آخرین نفر از افرادی است که با پست های انتقادی و اعتراضی تند خود هم چند بار به جلسه با دستگاه های نظارتی دعوت شده ولی دست بردار انتقاد از شرایط فعلی کشور در حمایت از مردم نیست. شاید اگر به پیج اینستاگرام او سری بزنید، بیش از اینکه حس فوتبالیست بودن وریا به شما دست بدهد، احساس می کنید وارد پیج یک فعال حقوق بشر شده اید. وریا نیز به واسطه انتقادات تند و تیزش از مسئولین محکوم به ناکامی بود و هست. در حالی که او آماده ترین دفاع راست فوتبال ایران در آستانه جام جهانی 218 به حساب می آمد، در اتفاقی عجیب به یکباره از لیست نفرات جام جهانی 2018 باز ماند و پس از آن نیز هرگز به تیم ملی دعوت نشد. اما این پایان کار او نبود و تا زمانی که وی به انتقادات خود و پست های سیاسی اش ادامه دهد، حتی تیم استقلال نیز محکوم به عدوم موفقیت است چرا که کاپیتان این تیم در حال حاضر وریا غفوری است و اتاق فکر شیشه ای که در خصوص مخالفین سیستم تصمیم می گیرد، هرگز راضی به بولد شدن چنین شخصیت هایی چه به لحاظ فردی چه به لحاظ تیمی نیستند. اتفاقاتی که برای وریا و استقلال در حال رقم خوردن است درست شبیه به به اتفاقاتی است که برای علی کریمی و پرسپولیس رخ داد. نکته جالب در خصوص وریا غفوری اینکه او در مصاحبه بعد از دربی که با پیروزی استقلال همراه شد مدعی شد استقلال فقط یک تیم را نبرد بلکه یک جریان را که پشت سر این تیم و حامی پرسپولیس و بر ضد منافع استقلال اقداماتی را انجام داده بودند، برده است.

 

 

عادل فردوسی پور و زبان سرخی که سر سبز به باد داد

و اما در پایان عادل فردوسی پور. مجری محبوب برنامه نود که بعد از 20 سال همکاری با شبکه 3 و تبدیل برنامه ش به پربیننده ترین برنامه صدا و سیما به یکباره از کار معلق شد و به شبکه ورزش ان هم در مقام تهیه کنندگی تبعید شد. فردوسی پور هم از جمله افرادی است که مغضوب تصمیم گیران اتاق فکر رسانه ای سیستم بود و هست. او که با کنایه های تند و تیز خود در برنامه های زنده به مسئولین نظام، ایده های شخصی خود را مقابل میلیون ها بیننده مطرح می کرد حتی با فرض خروج علی فروعی از شبکه 3 هم شانسی برای بازگشت به تلویزیون در قامت مجری یا گزارشگر ندارد. همکاری او با AFC در جریان پخش زنده فینال لیگ قهرمانان آسیا بین پرسپولیس و اولسان حسابی خشم سران صدا و سیما را در پی داشت و به نظر نمی رسد او را بار دیگر در شبکه 3 به عنوان مجری ببینیم چرا که جرم وی نیز مشابه موارد قبلی، انتقاد از شرایط فعلی کشور بوده و هست و محکومیت وی نیز مثل موارد قبلی، حذف از چرخه موفقیت است. در بهترین حالت می توان اینطور تصور کرد که عوامل نزدیک به فردوسی پور با او در پی راه انداختن یک برنامه اینترنتی باشند که اتفاقاً چندی پیش ساترا مجوز برنامه اینترنتی وی را نیز باطل کرد تا باز دیگر مشخص شود، فردوسی پور هم هیچ راه برگشتی به ویترین صدا و سیما ندارد. نکته جالب در خصوص فردوسی پور اینکه او در مصاحبه های جسته و گریخته ای که با رسانه ها دارد، به محض ورود سوالات به حوزه سیاست از پاسخ دادن فرار می کند چرا که به خوبی می داند در صورت هرگونه تحرک سیاسی بعدی، به طور کل از اکوسیستم فوتبال ایران حذف خواهد شد.

 

وقتی تفاوت را دیدگاه ها رقم زدند

اگر امروز تملق و چاپلوسی برخی مجریان در برنامه های ورزشی و یا فوتبالیست ها را می بینید، تعجب نکنید چرا که آنها راز بقا در چرخه موفقیت فوتبال ایران را به خوبی یاد گرفته اند و به همین سبب نیز از امتیازات و رانت های بسیاری تاکنون برخوردار شده اند. به عنوان مثال می توان به شادی گل معروف مهدی ترابی اشاره کرد که با همان شادی گل، توانست معافیت خدمت سربازی خود را به کمک وزیر ورزش وقت مسجل کند اما در مقابل وریا غفوری با نشان دادن عکس دختر آبی روی پیراهن خود، نسخه فوتبالی خود را برای همیشه پیچید و فوتبالش از دو سال پیش تمام شد …

 

در پایان به نظر می رسد رفتار و گفتار سلبریتی ها چه در حوزه ورزش چه حوزه فرهنگ و هنر به شدت از سوی اتاق فکری نامرئی رصد می شود و بعضاً دیده شده به واسطه برخی اظهارات، فردی ممنوع الکار یا ممنوع التصویر شده است و این موضوع به طور واضحی در فوتبال عینیت پیدا کرده و اگر فرد مذکور به واسطه جایگاهش ممنوع الکار هم نشود، اما شرایط به سمتی می رود که وی در مسیر افول قرار بگیرد و به نوعی محبوبیت زدایی از وی شکل بگیرد.

 

پی نوشت: پیشتر نیز چنین سرنوشتی برای ناصر حجازی پس از انقلاب رقم خورده بود و وی به خاطر حمل نکردن عکس رهبر انقلاب، به یکباره تیم ملی را از دست داد و در دوران مربیگری نیز وی به مرحله ای از انحطاط رسید که با شعار حیا کن رها کن از استقلال جدا شد و در اخرین حضورش در استقلال نیز به قدری نتایج ضعیف کسب کرد که تنها برای حفظ حرمتش وی با تغییر سمت از سرمربی به مدیرفنی منصوب شد و و فیروز کریمی جایگزین وی شد. جالب است بدانید، چنین سرنوشتی برای جهانگیر کوثری بازیکن سابق استقلال و مجری برنامه محبوب ورزش از نگاه دو نیز رقم خورد و وی نیز به دلایل سیاسی به یکباره از صفحه تلویزیون محو گردید.

دیدگاه کاربران 1 دیدگاه
  • علی 13 دسامبر 2021 / 2:05 ب.ظ

    مورد لنگیپور ربطی به مسائل سیاسی از آن دست که در فوق گفته شد ندارد. فردوسی پور با دلال بازیاش به قدرتی رسیده بود در یکی از نشریاتخارجی از او بعنوان پنجمین فرد با نفوذ در ایران نام برده شده بود . خودتون یکم فکر کنید لنگیپور با مجری گری یک برنامه ورزشی ساده و یکم گزارش فوتبال چطوری میتونه به این نفوذ برسه بدون کثافت کاری و دللال بازی !!!!! انشالله بعدا بیشتر دستش رو خواهد شد .

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید