کد خبر:19389
پ

علت اختلال اینترنت و افت ترافیک سایتها در چند رو اخیر | زیرساخت و مسدود کردن پورت 443

در حالی سومین روز اختلال در برخی سایتهای ایرانی را شاهد هستیم که به نظر می رسد، این اتفاق ریشه در تصمیم جدید آقایان بالانشین برای اجرایی کردن جپجداکثری اینترنت ملی دارد.   علت اختلال اینترنت و افت ترافیک سایتها در چند رو اخیر | زیرساخت و مسدود کردن پورت 443 از سه روز گذشته […]

در حالی سومین روز اختلال در برخی سایتهای ایرانی را شاهد هستیم که به نظر می رسد، این اتفاق ریشه در تصمیم جدید آقایان بالانشین برای اجرایی کردن جپجداکثری اینترنت ملی دارد.

 

علت اختلال اینترنت و افت ترافیک سایتها در چند رو اخیر | زیرساخت و مسدود کردن پورت 443

علت اختلال اینترنت و افت ترافیک سایتها در چند رو اخیر | زیرساخت و مسدود کردن پورت 443

از سه روز گذشته بسیاری از وبمسترانی که سرور سایتهایشان در خارج از کشور قرار دارد،، از افت 30 درصدی بازدید و ورودی ارگانیک سایت خود متعجب شده اند و هنوز علت این اتفاق را نمی دانند و سراسیمه و نگران به سراغ تنظیمات سایت خود رفته اند تا اگر مشکلی در بخش فنی وجود دارد، آن را رفع کنند اما به نظر می رسد این اتفاق به دلیل مسدود شدن پورت 443 توسط برخی آی اس پی های داخلی و در نتیجه عدم دسترسی برخی کاربران به سایتهای مذکور مرتبط است.

 

از پیام هایی که برخی بانکها برای مشترکین خود ارسال کرده اند مشخص است که شرکت زیرساخت از چند روز قبل عملیاتی را برای افزایش امنیت سیستم بانکی کشور انجام داده و طبق اعلام بانک اقتصاد نوین، از بامداد روز شنبه تا ساعت 6 این اختلالات ادامه خواهد داشت و برای جلوگیری از حملات امنیتی در طی این عملیات، پورت 443 که مربوط به پروتکل HTTPS و سرتیفیکیت های SSL است در برخی نقاط کشور مسدود شده است و به همین دلیل نیز سایتهایی که سرور و هاست آنها در خارج از کشور قرار دارد در 3 روز گذشته برای برخی کاربران از دسترس خارج شده اند.

 

در حال حاضر تنها راه چاره وبمستران این سایتها این است که سرور سایت خود را به داخل کشور منتقل کنند یا از CDN های داخلی مثل ابرآروان استفاده نمایند اما با توجه به کیفیت پائین دیتاسنترهای داخلی و آپ تایم ضعیف انها نسبت به نمونه های خارجی بسیاری تمایل به استفاده از سرورهای داخل ایران را ندارند اما  شاید سیاست جدید وزارت ارتباطات برای پایش اطلاعات در نهایت انها را با این محدودیت جدید، مجبور به انتقال سایت خود به داخل ایران کند.

 

هر چه که هست باید تا چند روز آینده منتظر ماند و دید چه اتفاقی رخ خواهد داد و این مسدود شدن پورت 443 مقطعی بوده یا برای بلند مدت در نظر گرفته شده است چرا که برخی معتقدند احتمال اینکه این محدودیت برای مجبور کردن صاحبان سایتها برای انتقال سرورهای خود از خارج کشور به داخل ایران بوده باشد نیز وجود دارد.

 

هر چه که هست، نبود مرجعی برای پاسخگویی در خصوص وقوع چنین اختلالاتی و ضعف قانون برای جبران خسارات وارده به کسب و کارها به واسطه این اقدامات یکباره و بدون اطلاع باعث وارد شدن ضرر زیادی به صاحبین سایتهای مختلف شده است و باید دید وزیر ارتباطات چه پاسخی برای این اتفاق دارد.

کلیدواژه : آذری جهرمی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید