کد خبر:34849
پ

صعود تیم ملی به جام جهانی 2022 با یادگاری های کیروش

تیم ملی فوتبال کشورمان شب گذشته توانست با برتری 1 بر 0 مقابل عراق، سریعترین صعود تاریخ فوتبال ایران به جام جهانی را جشن بگیرد. این پیروزی در حالی به دست آمد که ملی پوشان کشورمان فرصت های گلزنی متعددی را در این دیدار از دست دادند.   صعود تیم ملی به جام جهانی 2022 […]

تیم ملی فوتبال کشورمان شب گذشته توانست با برتری 1 بر 0 مقابل عراق، سریعترین صعود تاریخ فوتبال ایران به جام جهانی را جشن بگیرد. این پیروزی در حالی به دست آمد که ملی پوشان کشورمان فرصت های گلزنی متعددی را در این دیدار از دست دادند.

 

صعود تیم ملی به جام جهانی 2022 با یادگاری های کیروش

در شبی که مجوز حضور بانوان در ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی تیم ملی مقابل عراق صادر شده بود، دراگان اسکوچیچ بار دیگر ثابت کرد مرد روزهای سخت است. اسکوچیچ که چند بازیکن خود از جمله سردار آزمون، نوراللهی و قایدی و … را به دلیل کرونا در اختیار نداشت و مهدی طارمی را 24 ساعت قبل از بازی در اختیار گرفته بود، کار سختی مقابل عراقی داشت که برای بردن در این دیدار به میدان می امد.

اما ملی پوشان کشورمان که با حضور تماشاگران انرژی مضاعف گرفته بودند از همان ابتدا کار را مقتدرانه آغاز کردند و اگر سیوهای دروازه بان عراق نبود شاید با 5-6 گل، یک صعود خاطره انگیز را برای هواداران فوتبال در ایران رقم می زدند.

دراگان اسکوچیچ که پس از عملکرد فاجعه مارک ویلموتس سکان هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت، در 14 بازی که هدایت تیم ملی را از ابتدای حضورش به عنوان سرمربی تیم ایران حضور داشته، 13 برد و 1 تساوی به دست آورده که یک رکورد دست نیافتنی برای او و فوتبال ملی ایران به حساب می آید.

اگرچه برخی به کلاس کار او در تیم ملی اعتقادی ندارند و او را میراث دار زیرساخت هایی میدانند که کارلوس کیروش آن را در تیم ملی بنا کرده بود و چندی پیش نیز مهدی طارمی به همین نکته اشاره کرد تا اختلافی بین او و اسکوچیچ به وجود بیاید که البته این مشکل خیلی زود حل و فصل شد.

در واقع کارشناسان معتقدند نسل فعلی که شاکله اصلی تیم ملی را تشکیل می دهند دست پروده کارلوس کیروشی هستند که بازیکنان ایرانی را مدام تشویق به حضور در فوتبال خارج از ایران و دور شدن از فضای آماتور فوتبال ایران می کرد. امروز شاهد این هستیم که شاکله اصلی فوتبال ایران را لژیونرها تشکیل می دهند و به جز وحید امیری و امید نورافکن، بازیکن دیگری از لیگ برتر ایران در ترکیب اصلی تیم ملی قرار ندارد که البته وحید امیری نیز در همان برهه ای که کیروش توصیه به خروج از فوتبال ایران می کرد، حضور در فوتبال حرفه ای ترکیه را تجربه کرد و بازیکن مجربی در این زمینه به حساب می آید.

در حال حاضر بزرگترین نگرانی که در خصوص تیم ملی وجود دارد، دو مدافع میانی تیم ملی هستند که اگرچه روی کاغذ عملکرد خوبی از خود به جای گذاشته اند اما آنهایی که بازیهای تیم ملی را دیده اند می توانند گواهی دهند که عملکرد خوب دفاعی تیم ملی بیشتر به واسطه فرم خوب دروازه بان ها و البته بدشانسی مهاجمین حریف بوده و اینطور نبوده که مهاجمین حریف فرصتی برای عرض اندام نداشته باشند و در همین بازی مقابل عراق نیز اشتباهات مدافعین ایران در چند صحنه نزدیک بود کار را برای اسکوچیچ سخت کند.

هر چه که هست به نظر می رسد اسکوچیچ سرمربی تیم ملی در جام جهانی خواهد بود اما اگر با همین رویه و مدافعین مرکزی بخواهد در بازیهای سنگین جام جهانی نیز تیم ایران را به مصاف حریفا قدرتمندتر بفرستد، مسلماً به مشکل خواهیم خورد.

 

در مجموع می توان گفت بیش از 80 درصد ترکیب فعلی تیم ملی یادگار کارلوس کیروش هستند که این روزها به اوج پختگی فوتبال خود رسیده اند و مربی مثل اسکوچیچ بسیار خوش شانس است که با این نسل طلایی تیم ملی کار می کند. با نگاهی به نتایج تیم ملی نیز به سادگی می توان به این نتیجه رسید که 90 درصد نتایج تیم ملی که با اسکوچیچ به دست آمد، بر محوریت سه بازیکن طلایی کیروش یعنی علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی و سردار آزمون رقم خورده است.

شاید اگر مربی مثل برانکو در ایران بود و خواستار حفظ بازیکنانی همچون مهدی طارمی، احمد نوراللهی، شجاع خلیل زاده و …. در ایران بود، هرگز کیفیت فعلی تیم ملی تا این اندازه بالا نمی رفت اما امروز مشخص شده چرا کیروش بازیکنان را به خروج از فوتبال ایران هدایت می کرد تا با اصول فوتبال حرفه ای آشنا شوند و از فوتبال آماتور و خاله زنکی ایران فاصله بگیرند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید