کد خبر:1563
پ

شرایط و مدارک گرفتن کد بورسی | ترفند دریافت سریع و آنلاین آن

کد بورسی این روزها یکی از پرتقاضاترین کدهایی است که بسیاری از مردم به دنبال گرفتن سریع آن و حضور در بازار بورس هستند؛ راههای مختلفی برای گرفتن کد بورسی وجود دارد اما به تازگی با احراز هویتی دیجیتال می توان در سریع ترین زمان ممکن، کد بورسی را بدون مراجعه به کارگزاری رسمی بورس […]

کد بورسی این روزها یکی از پرتقاضاترین کدهایی است که بسیاری از مردم به دنبال گرفتن سریع آن و حضور در بازار بورس هستند؛ راههای مختلفی برای گرفتن کد بورسی وجود دارد اما به تازگی با احراز هویتی دیجیتال می توان در سریع ترین زمان ممکن، کد بورسی را بدون مراجعه به کارگزاری رسمی بورس دریافت کرد.

 

فهرست مطالب

 

 

کد بورسی چیست و چه کاربردی دارد؟

کد بورسی یک شناسه 8 کاراکتری است که معرف هر فرد در بورس می باشد. این 8 کاراکتر از 3 حرف اول نام خانوادگی و یک عدد تصادفی 5 رقمی تشکیل شده و سهامدار می تواند با گرفتن این کد بورسی از کارگزاری های رسمی، فعالیت معاملاتی خود در بازار بورس را آغاز کند.

شرایط دریافت کد بورسی

شرایط دریافت کد بورسی

برای گرفتن کد بورسی باید به کارگزاری های رسمی بورس مراجعه کنید و با ارائه مدارک شناسایی از جمله کپی کارت ملی و شناسنامه و پر کردن فرم های مربوطه،  روال دریافت کد بورسی را سپری کنید. صادر کردن کد بورسی به طور رایگان توسط کارگزاری ها انجام می شود و اگر مدارک فرد کامل باشد، ظرف 3 روز، کد بورسی او صادر می شود.

 

بسیاری از افرادی که قصد دارند به طور انفرادی و آنلاین خرید و فروش سهام در بورس را انجام دهند ترجیح می دهند با دریافت یک کد بورسی و استفاده از پلتفرم کارگزاری های موجود در بازار راساً و با توجه به آگاهی و اطلاعات شخصی خود از نمادهای شرکتهای مختلف خرید و فروش سهام را انجام دهند. برخی نیز تنها با هدف استفاده از فرصتهایی که در عرضه های اولیه برای سودآوری کوتاه مدت نصیبشان می شود، قصد اخذ سریع کد بورسی را دارند اما پیشتر برخی قوانین مانع از دریافت سریع کد بورسی می شد چرا که فرد می بایست اطلاعات بورسی خود را ابتدا ثابت می کرد و در فرم پرسشنامه ای که در هنگام درخواست کد بورسی به او داده می شد به سوالات مختلف در مورد بورس جواب می داد تا پس از احراز صلاحیتش برای ورود به بورس، مجوز صدور کد بورسی او صادر می شد بعدها نیز قانون امتحام گرفتن از متقاضیان دریافت کد بورسی مطرح شد.

آیا برای دریافت کد بورسی باید امتحان داد؟

بر اساس قوانین جدید سازمان آن دسته از افراد حقیقی که از تاریخ بعد از صدور این اطلاعیه جهت دریافت کد معاملاتی به شرکت‌های کارگزاری مراجعه می‌کنند، کدهای معاملاتی آن‌ها پس از گذشت یک ماه و به شرط قبولی در آزمون فعال شده و قابلیت معامله خواهد داشت.

 براساس تصمیم‌گیری کانون کارگزاران در راستای افزایش دانش افراد حقیقی که قصد معامله در بورس دارند آزمون به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

در صورت قبولی اشخاص در آزمون مذکور مشخصات مربوط به افراد حداکثر ظرف 3 روز به سامانه سمات ارسال می‌شود و پس از طی فرآیندهای مربوطه کدهای معاملاتی از قابلیت معامله برخوردار می‌شوند.

گفتنی است خرید و فروش سهام شرکت‌های عرضه اولیه، خرید و فروش تسه و اوراق با درآمد ثابت و هم‌چنین خرید و فروش واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری از قانون نامبرده مستثنی است.

فرایند و روال دریافت آنلاین کد بورسی

اکنون با توجه به سیاستهای دولت مبنی بر ورود نقدینگی مردم به بازار سرمایه، فرایند صدور کد بورسی تسهیل شده و متقاضیان می توانند بدون حضور در صف های طولانی کارگزاری ها و  یا دفاتر پیشخوان دولت که کد بورسی صادر می کنند، به طور دیجیتال احراز هویت نمایند و مدارک شناسایی خود را نیز با ایمیل یا فکس برای کارگزاری مروبطه ارسال نمایند. برای اینکار متقاضی می بایست ابتدا فرم های مربوط به گرفتن کد بورسی را دانلود و پرینت کرده و با پر کردن فرم و امضا و اثر انگشت آن را برای کارگزاری ارسال نمایند. پس از احراز هویت متقاضی، کد بورسی او به شماره موبایلی که در فرمهای پذیرش درج کرده، ارسال می شود.

چرا باید کد بورسی گرفت؟

کد بورسی در واقع دروازه ورود به بازار بورس است که هر فرد علاقه مند به سرمایه گذاری در بورس نیازمند دریافت کد بورسی است. به طور کلی در شرایط فعلی اگر هر فردی کد بورسی داشته باشد، به سود او تمام خواهد شد چرا که تضمینی بابت تغییر قوانین وجود ندارد و این امکان وجود دارد که در آینده با تغییر قوانین، دریافت کد بورسی سخت تر از روال فعلی باشد.

معامله در بورس بدون کد بورسی

در صورتی که قصد معاملات انلاین در بورس را داشته باشید و یا به صورت افلاین و سنتی قصد سفارش گذاری در کارگزرای ها را دارید، بدون کد بورسی امکان حضور در بورس و معامله سهام را نخواهید داشت اما اگر صرفاً قصد سرمایه گذاری در بورس را داشته باشید می توانید با واریز مبلغ مورد نظر خود به صندوق های معاملاتی، ادامه روال سرمایه گذاری را به کارشناسان آن صندوق بسپارید و بر طبق قراردادتان سود دریافت کنید.

 

کدام کارگزاری کد بورسی سریعتری می دهد؟

با توجه به روال احراز هویت دیجیتال که ذکر شد، اکنون هیچ فرقی بین کارگزاری ها برای صدور کد بورسی وجود ندارد و تنها در سرعت عمل کارمندان آن کارگزاری و تعداد مشتریان آنهاست که شاید فرایند صدور کد بورسی به فاصله یک روز تاخیر با دیگر کارگزاری ها انجام شود. سهامداران می بایست دقت کنند در هنگام دریافت کد بورسی تنها به کارگزاری ها رسمی و دارای مجوز از سازمان بورس مراجعه کنند.

لیست کارگزاری ها بورس به همراه آدرس و تلفن

دیدگاه کاربران 3 دیدگاه
  • میلاد 17 مه 2020 / 8:12 ق.ظ

    هر کارگزاری یه ساز میزنه . یکیشون امتحان میگیره یکیشون نمیگیره . چه مسخره بازیه اخه

  • زهرا حسین زاده 17 مه 2020 / 8:12 ق.ظ

    من درخواست کد بورسی کردم ولی ده روزه نیومده مشکلش چیه؟

  • امیر 17 مه 2020 / 8:11 ق.ظ

    سلام ممنون بابت پست خوبتون . یه سوال داشتم کد بورسی بگیریم باید بریم توی کارگزاری بشینیم معالمه کنیم؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید