کد خبر:1692
پ

سقوط شدید قیمت خودرو با قانون جدید خرید خودروهای داخلی

دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو تدوین شد و از فردا اجرایی خواهد شد. بر این اساس، قیمت روز خودرو داخلی با شدت در حال افت است چرا که پس از این با ساز و کار ویژه ای تعیین می شوند و عرضه به مشتریانی که مصرف کننده واقعی هستند انجام خواهد شد.   جزئیات قوانین جدید […]

دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو تدوین شد و از فردا اجرایی خواهد شد. بر این اساس، قیمت روز خودرو داخلی با شدت در حال افت است چرا که پس از این با ساز و کار ویژه ای تعیین می شوند و عرضه به مشتریانی که مصرف کننده واقعی هستند انجام خواهد شد.

 

جزئیات قوانین جدید خرید خودرو

جزئیات قوانین جدید خرید خودرو

تعیین قیمت خودرو بر اساس سقف قیمت‌ها ، تورم بخشی صنعت خودرو ، بهره وری کیفیت تولید ؛ هر فردی با کد ملی خود طی سه سال گذشته خودرو خریده باشد ، نمی‌تواند خودروی جدیدی خریداری کند . یکی دیگر از قوانین جدید برای خرید خودرو این است که فرد می بایست گواهینامه داشته باشد و به عنوان مثال نمی توان با کد ملی خانوم یا آقایی که گواهینامه ندارد، خرید خودروی جدید انجام داد. یکی از موارد جالب طرح جدید نیز محدودیت در زمان فروش خودروی جدید است که فردی که خودروی جدید خریداری کرده نمی تواند تا 1 سال آن را به فروش برساند تا از این طریق تقاضای کاذب برای خرید و فروش خودرو داخلی حذف و مصرف کننده واقعی که نیاز به خرید خودرو دارد، برای خرید خودرو اقدام کند.

این دستورالعمل در ابتدای کار توانسته قیمت بسیاری از خودروهای داخلی را با کاهش 5 تا 10 میلیونی مواجه کند و کمی از قیمتهای نجومی چند هفته اخیر دور کند اما به نظر می رسد این موضوع نیز اگرچه تا حدی موثر است اما با توجه به فروش کارت ملی به غیر که در بین دلالان رواج دارد، چندان موثر واقع نخواهد شد چرا که در سالیان گذشته در هر ساز و کاری که نیاز به کارت ملی بوده، دلالان و فرصت طلبان با خریداری کارت ملی افراد بی بضاعت یا روستایی از امتیاز آنها استفاده کرده اند و اتفاق وِیژه ای در آن حوزه رخ نداده است.

حال باید منتظر ماند و دید آیا دیتابیس ایران خودرو و سایپا در خصوص خریداران جدید خودرو به روز است یا همچنان فردی که خودرو احتکار می کند، باز هم در پیش فروش ایران خودرو و سایپا در خط مقدم قرار دارد و فرصت خرید به قیمت کارخانه به خریدار واقعی خودرو داخلی نمی رسد!

رئیس شورای رقابت در ادامه با بیان این که در حال حاضر بازار خودرو درگیر دلال بازی شده و عده‌ای بازار را به دست گرفته‌اند و سود کلانی می‌برند، گفت: عده‌ای، تعداد زیادی خودرو دپو کرده‌اند، نمی‌فروشند و قیمت را تعیین می‌کنند که باید جلوی این افراد گرفته شود تا بازار به تعادل برسد.

وی پیشنهاد کرد: نیروهای نظارتی همان طور که با اخلال گران بازار ارز برخورد کردند، با متخلفان بازار خودرو نیز برخورد کنند.

شیوا در ادامه با اشاره به تصمیم گیری انجام شده برای اعمال برخی محدودیت‌ها در خرید خودرو گفت: یکی از این محدودیت‌ها این است که هر فردی با کد ملی خود طی سه سال گذشته خودرو خریده باشد، نتواند خودروی جدیدی را خریداری کند. در عین حال خریداران خودرو باید گواهینامه داشته باشند و هم چنین محدودیت‌های زمانی برای افرادی که خودرو خریده‌اند و بخواهند آن را بفروشند اعمال می‌شود.

رئیس شورای رقابت اظهار داشت: هم چنین شرکت‌های خودروساز باید قطعات اصلی را گارانتی ویژه کنند، به طوری که اگر این قطعات معیوب باشند، رایگان تعویض شوند.

وی تأکید کرد: در صورت برخورد و دستگیری متخلفان بازار خودرو شاهد ریزش قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.

کلیدواژه : ویژه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید