کد خبر:17714
پ

سقوط بورس اثبات کننده حقارت و عجز دولت در مدیریت کلان کشور

در حالی که از سال گذشته حسن روحانی با دمیدن بر شیپور تشویق برای حضور سرمایه مردم در بورس وعده های بزرگی به بسیاری از مردم از صبوری در بورس و منتع شدن از سهامداری داده بود، فردی که به عنوان مثال در ابتدای سال جاری یک سهم از بازار سرمایه خریداری کرده باشد، اکنون […]

در حالی که از سال گذشته حسن روحانی با دمیدن بر شیپور تشویق برای حضور سرمایه مردم در بورس وعده های بزرگی به بسیاری از مردم از صبوری در بورس و منتع شدن از سهامداری داده بود، فردی که به عنوان مثال در ابتدای سال جاری یک سهم از بازار سرمایه خریداری کرده باشد، اکنون با بیش از 40 درصد ضرر یا سهام خود را فروخته و از بازار خارج شده و یا هر روز شاهد بیشتر آب شدن ارزش سرمایه خود در قمارخانه بورس ایران است.

 

سقوط بورس اثبات کننده حقارت و عجز دولت در مدیریت کلان کشور

سقوط بورس اثبات کننده حقارت و عجز دولت در مدیریت کلان کشور

به واقع بازار بورس در ایران این روزها به قمارخانه ای تبدیل شده که تنها رانت حرف اول را در آن می زند و محرک های اساسی برای بالا یا پائین رفتن قیمت ها بنیاد شرکتها یا متغیرهای اقتصادی و سیاسی کشور نیست. در شرایطی که شرایط سودسازی بسیاری از شرکتهای بورسی با گزارش های 6 ماهه و 9 ماهه خبر از رشد قیمتی آنها می داد، تصمیمات غیرمسئولانه دولتی ها در نرخ گذاری دستوری بر روی برخی کالاها بازار بورس را به صحنه کشمکش و امتیاز گرفتن دولت و مجلس تبدیل کرده به طوری که اگر مجلس با لایحه پیشنهادی دولت مخالفت کند، از فردای آن روز بلافاصله دولت با روش های خود بازر سرمایه را به خاک و خون می کشد و سعی در استفاده از پتانسیل اعتراض سهامداران برای به کرسی نشاندن حرف خود در لایحه مذکور دارد.

دولتی بودن اقتصاد و به طور خاص بورس مقوله ای جداست که در این مبحث نمی گنجد اما بیخیالی دولت نسبت به وعده هایی که به سرمایه گذاران خرد داده بود و همچنین بی توجهی به کاهش بدون دلیل قیمتهای این روزهای بازار سرمایه نشانگر اوج حقارت و عجز دولت در مدیریت کلان مملکت است.

دولت که با کسری شدید بودجه مواجه است، این روزها دست در جیب مردم کرده و با فروش سهام دولتی سعی در اداره کشور دارد و در این راه حتی به صندوق پالایش یکم که لیدر بازار است نیز رحم نکرده و شاهد عرضه های ابشاری و عدم حمایت از آن هستیم به طوری که قیمت فعلی صندوق پالایش یکم نسبت به زمان عرضه آن که با تخفیف 20 درصدی همراه بود، نزدیک به 40 درصد پائینتر است و این موضوع یک کلاه برداری و رسوایی بزرگ برای دولت حسن روحانی محسوب می شود که به قدری کابیه ضعیفی داشت که مجلس دیگر قادر به استیضاح وزرای او نیست چرا که در صورت استیضاح دولت ساقط خواهد شد و مردم مجبورند این چند ماه باقیمانده تا پایان ریاست جمهوری حسن روحانی را به همین سبک و سیاق تحمل کنند.

 

حسن روحانی اندک اعتمادی که نزد مردم نسبت به مسئولین باقی مانده بود را با این سبک مدیریت کشور از بین برد و به همین دلیل نیز شاهد کوچ سرمایه ها از بازار سرمایه به سمت بازارهای کاذبی همچون بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی هستیم. آیا او اکنون جوابگوی نابود کردن اقتصاد کشور با تصمیمات غیرمسئولانه خود در اقتصاد است؟ آیا او ساز و کاری برای جلوگیری از خروج نقدینگی حقیقی ها از بازار سرمایه و تزریق آن به بازارهای کاذب دارد؟  شاید اگر مردم در قمارخانه ها و کازینو ها سرمایه خود را قرار می دادند، کمتر از قرار دادن سرمایه شان در بازار بورس ضرر می کردند که به لطف وعده های تو خالی حسن روحانی امروز در شرایطی قرار داریم که اعتماد مردم به سایت های شرطبندی و پیش بینی به مراتب بیشتر از بازار سرمایه شده است.

 

هر چه که هست، روحانی در دوران ریاست جمهوری اش کاری کرد که بسیاری از مردم بر شرف محمود احمدی نژاد درود بفرستند …

 

پی نوشت: نقش بازارگردان ها و حقوقی ها در وضعیت این روزهای بازار سرمایه چیست؟ به واقع آیا سزاست شرکتهایی که با رشد تولید و افزایش سودسازی مواجه شده اند در جو روانی که خود دولت برای بازار به وجود آورده، بسوزند وبا کاهش قیمت مواجه شوند؟ نوسان جزئی از بازار سرمایه است اما وقتی بنیاد یک سهم که به واسطه سودسازی و چشم انداز آینده ش به دست می آید، تضمین کننده کف قیمتی و بیانگر ارزش یک سهم است، چه دلیلی برای کاهش قیمتی خارج از عرف و نوسان خارج از عرفف قیمت بسیاری از نمادهای بازار سرمایه وجود دارد؟ آیا جز این است که نوسان گیری از سهامدارا خرد به تفریح و جز لاینفک دولت برای پر کردن خزانه ش تبدیل شده ؟

کلیدواژه : حسن روحانی

دیدگاه کاربران 4 دیدگاه
  • ناشناس 18 ژانویه 2021 / 12:23 ب.ظ

    هرکی مقصره خدا لعنتش کنه، یه عده بار مالیشون بستن شاید دیگه به مشکل مالی برنخورن،اما از خدا میخوام بچه هاشون به مشکلاتی مبتلا بشن که با پول نشه علاجش کرد
    امین یا رب العامین

  • ناشناس 18 ژانویه 2021 / 8:12 ق.ظ

    کلا آخوند فقط به درد ذوضه خوانی میخوره و به فول قرائتی یه قرون یه قرون پول بگیره

  • حاج قاسم دلها کجایی 18 ژانویه 2021 / 12:03 ق.ظ

    پوست این.کلاهبردار را مردم میکنند . 3 بانک ورشکسته را مامور این کار کرده . خون مردم را خورده و همه را مریض کرده و متضرر. یک موی احمدی به صد رییس جمهور می ارزد و می ارزید . مرد بود نه کلاهبردار . استیضاحش و جواب در دادستانی برای روحانی بعد از رفتنش به عنوان کلاهبرداری مردم و ضربه به نظام نزدیک است و همدستش مدیر بورس دسوری قالیباف . بورس را روی سرت خراب میکنند . بی مرت

  • ناشناس 17 ژانویه 2021 / 3:21 ب.ظ

    وقتی ب یک دزد ک از همون اول هم ک اومد گفت من شاه کلید دارم رای دادن خوب الان هم داره در روز روشن دزدیشومیکنه دیگه!!!!!
    علا برکت الله….

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید