کد خبر:4054
پ

سازوکار تعیین قیمت عرضه صندوقهای ETF دولت چگونه است؟

با نهایی شدن عرضه دومین صندوق ETF دولتی که به طور اختصاصی به سهام شرکتهای پالایشی و پتروشیمی متمرکز خواهد بود، اکنون این سوال در ذهن بسیاری از سهامداران بورس مطرح است که قیمت عرضه صندوق های ETF دولتی چطور تعیین می شود؟ که در ادامه به پاسخ چند سوال در این زمینه پرداخته ایم. […]

با نهایی شدن عرضه دومین صندوق ETF دولتی که به طور اختصاصی به سهام شرکتهای پالایشی و پتروشیمی متمرکز خواهد بود، اکنون این سوال در ذهن بسیاری از سهامداران بورس مطرح است که قیمت عرضه صندوق های ETF دولتی چطور تعیین می شود؟ که در ادامه به پاسخ چند سوال در این زمینه پرداخته ایم. با بخش اخبار اقتصادی سایت بتاکاپ همراه باشید.

 

مراحل اضافه شدن ETF دولتی به پورتفوی سهامداران در بورس

 

سازوکار تعیین قیمت عرضه صندوقهای ETF دولت چگونه است؟

سازوکار تعیین قیمت عرضه صندوقهای ETF دولت چگونه است؟

طبق آیین نامه مصوب هیات دولت ، ملاک تعیین قیمت صندوق ETF دولتی عبارتست از میانگین قیمت یک ماه آخر سهام تشکیل دهنده هر صندوق در بورس تا قبل از روز آگهی پذیره نویسی به همراه ۲۵ تا ۳۰ درصد تخفیف

?مثال : فرض کنید سهم X قرار است در یک ETF در روز ۱۵ مرداد عرضه شود بدین ترتیب ابتدا میانگین قیمت سهم X از تاریخ ۱۴ تیر لغایت ۱۴ مرداد در بورس محاسبه میشود و سپس از آن ۲۵ تا ۳۰ درصد کسر میشود و در داخل صندوق قرار می گیرد به همین خاطر است که خریداران ETF های دولتی به صورت پیش فرض در لحظه خرید پذیره نویسی #داراها در سود تضمینی قرار دارند زیرا سهم را به قیمت میانگین یک ماهه میخرند نه قیمت آخرین روز ! ضمن آنکه ۲۵ تا ۳۰ درصد هم از تخفیف برخوردار میشوند.

? از این رو خریداری دارا #دوم و دارا #سوم توصیه میشود کما اینکه خریداران دارا #یکم ( در روز عرضه پذیره نویسی ۱۴ اردیبهشت ) ۲ میلیون تومان واریز کردند و بعد از یکماه این عدد به ۵ تا ۶ میلیون تومان رسید.

?فرض کنید سهم X روز ۱۴ تیر قیمتش ۱۰۰۰ تومان و روز ۱۴ مرداد ( روز قبل پذیره نویسی) ۲۰۰۰ تومان روی تابلوی بورس باشد پس میانگین یک ماهه سهم میشود ۱۵۰۰ تومان تازه از این مبلغ باید ۳۰ درصد بابت تخفیف کسر شود که به عدد ۱۰۵۰ تومان می رسیم در واقع دولت سهامش را به شما ۱۰۵۰ تومان فروخته در حالیکه روی تابلو قیمت آن سهم ۲۰۰۰ تومان می باشد به همین خاطر است که سهام متصل به صندوقهای ETF دولتی تا روز عرضه عمومی رشد نسبی می کنند تا عدد محاسباتی فرمول بالا به رقم مطلوب و مدنظر دولت به لحاظ ارزش روز آن دارایی برسد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید