کد خبر:1861
پ

دستگیری دلالان خودرو در فضای مجازی + سناریوی شگفت انگیز دلالان برای قیمت گذاری

سرپرست پلیس فتا پایتخت در خصوص برخورد با دلالان و سایتهایی که به طور جعلی اقدام به تعیین قیمت خودروهای داخلی در بازار خودرو می کنند، توضیحاتی ارائه کرد. او گفت: بالغ بر ۴۰ سایت، کانال و صفحه‌های اینستاگرامی در فضای مجازی توسط پلیس فتا شناسایی و گردانندگان این صفحات دستگیر و تحویل مراجع قضایی […]

سرپرست پلیس فتا پایتخت در خصوص برخورد با دلالان و سایتهایی که به طور جعلی اقدام به تعیین قیمت خودروهای داخلی در بازار خودرو می کنند، توضیحاتی ارائه کرد.

دستگیری دلالان قیمت‌گذار خودرو در فضای مجازی

او گفت:

بالغ بر ۴۰ سایت، کانال و صفحه‌های اینستاگرامی در فضای مجازی توسط پلیس فتا شناسایی و گردانندگان این صفحات دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.برخی دلالان با دروغ‌پردازی و شایعه‌پراکنی در خصوص افزایش ۵٠درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو، اقدام به برهم زدن بازار خودرو نموده‌اند.

 

نقشه دلالان برای افزایش قیمت خودرو لو رفت

چندی پیش به دستور دادستان کل تهران، دستور توقف فعالیت دو سایت دیوار و شیپور صادر شد و این دو سایت برای مدت محدودی از دسترس خارج شدند و سپس با پذیرش شرایط اعلامی از جمله عدم درج قیمت برای دو مورد مسکن و خودرو دوباره به عرصه بازگشتند، اما پس از چندی، تمام قول و قرارهای قبلی به دست فراموشی سپرده شد و بار دیگر شاهد درج قیمت برای مسکن و خودرو در این سایت‌ها و سایت‌های مشابه هستیم که در آستانه نوروز باعث رشد فزاینده و حبابی قیمت آنها شده است.

دلالان مسکن و خودرو به طور هماهنگ به یکباره وارد این سایت‌ها شده و با شماره های مختلف اقدام به ثبت آگهی با قیمت‌های به مراتب بالاتر از عرف بازار می کنند تا اینگونه هیجان گران شدن مسکن و خودرو را در بین افرادی که به دنبال خرید مسکن یا خودرو هستند، القا کنند.

در شرایط کنونی، یک خریدار واقعی وقتی به این سایت‌ها مراجعه می کند، به یکباره با قیمتی عجیب مواجه می شود و هرچه فیلتر جستجویش را در 24 ساعت گذشته دقیق تر می کند، به نتیجه ای نمی رسد چرا که دلالان بار دیگر به طور گسترده فعالیتشان را در این سایت‌ها شروع کرده اند و با هدف گران نشان دادن خودرو و مسکن، فروشنده های واقعی را به قیمت گذاری بالاتر خودرو و مسکن خود ترغیب می کنند و به همین سادگی، مظنه قیمت مسکن و خودرو را در بازار آزاد بالا می برند.

 

دلالانی که با خریداری 50 تا 100 خط مختلف اقدام به ثبت آگهی صوری با قیمت کاذب در سایتهای آگهی دهنده می کردند اکنون بدون مشکل کار خود را در این سایتها دنبال می کنند و حتی با حذف عدد قیمت فروشنده در سایتهای آگهی دهنده خودرو، باز هم شاهد این هستیم که در تماس های تلفنی یا پیامکیف دلال مذکور قیمت مدنظر خود را به خریدار اعلام می کند که با قیمت منطقی تفاوت بسیار دارد. این دلالان همواره سعی می کنند تا در صدر 50 آگهی برتر چنین سایتهایی قرار بگیرند تا خریداران خودرو که بر حسب تصادف با شماره تماس یکی از آگهی های مدنظر خود تماس می گیرند، با قیمت مدنظر دلالان وارد بازار شود؛ خریدار مذکور حتی اگر اقدام به قیمت گرفتن از چند آگهی دیگر کند نیز همچنان در دام چنین دلالانی گرفتار است چرا که پشت پرده این آگهی ها معمولاً یک نفر حضور دارد و با شماره های مختلف مشغول جوابدهی به درخواست های قیمت است و اصطلاحاً مظنه بازار آزاد را اینگونه تعیین می کنند.

 

سناریوی ایجاد جو روانی دلالان در بازار آزاد و تعیین قیمتهای نجومی

پس از تماس خریدار با آگهی دهنده صوری، دو اتفاق رخ می دهد؛ یا اینکه خریدار از خرید آن خودرو با آن قیمت پشیمان شده و دیگر پیگیر آگهی نمی شود  که در این حالت جو روانی و مظنه قیمت کاذب در ذهن او نقش بسته و به تصور اینکه قیمت واقعی بازار آزاد همین مبلغ است، بار دیگر به دنبال گزینه های بهتر در حوالی همان قیمت کاذب می گردد و یا اینکه قصد خرید خودروی مذکور با شرایط درج شده در آگهی را دارد و با اگهی دهنده تماش می گیرد و در این شرایط دو حالت به وجود می آید:

1. یا او خودروی مذکور را با قیمت کاذب واقعاً برای فروش دارد و می تواند به خریدار واقعی بفروشد.

2. یا اینکه آگهی دهنده تنها برای تاثیر گذاری بر روی مظنه قیمت در بازار آزاد یک آگهی صوری با یک شماره صوری ثبت کرده و خودرویی برای فروش در کار نیست و در این شرایط به خریدار اعلام می شود که خودروی مذکور به فروش رفته است.

 

در واقع هدف دلالان از این حرکت سوداگرانه در سایتهای این چنینی، فروش خودروهای خود به بالاترین قیمت و ایجاد جو روانی کاذب برای قیمت خودروهای داخلی است و به نوعی می توان گفت اکنون فاکتور اصلی در تعیین قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد ایران، همین سایتها و اینگونه افراد هستند که متاسفانه تا پیش از این اقدام جدی نیز برای مقابله با آنها صورت نگرفته است.

 

کلیدواژه : ویژه

دیدگاه کاربران 1 دیدگاه
  • موسی احمدی 13 مه 2020 / 7:25 ق.ظ

    بی ناموسا رو باید اعدام کنن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید