کد خبر:17609
پ

توضیح مفهوم بیت کوین با مثالی ساده

با ترند شدن استخراج ارز دیجیتال و به طور خاص بیت کوین که منجر به قطعی برق در کشور شده، بسیاری از افراد با مفهوم بیت کوین آشنایی ندارند؛ به همین خاطر تصمیم گرفتیم با مثالی ساده، اصطلاحات کاربردی در استخراج بیت کوین و چگونگی ارزش آن را برای شما عزیزان شرح دهیم شاید پس […]

با ترند شدن استخراج ارز دیجیتال و به طور خاص بیت کوین که منجر به قطعی برق در کشور شده، بسیاری از افراد با مفهوم بیت کوین آشنایی ندارند؛ به همین خاطر تصمیم گرفتیم با مثالی ساده، اصطلاحات کاربردی در استخراج بیت کوین و چگونگی ارزش آن را برای شما عزیزان شرح دهیم شاید پس از آگاهی از اینکه قیمت بیت کوین چطور تعیین می شود شگفت زده شوید . با توجه به قیمت روز دلار ارزش هر بیت کوین، حدود 1 میلیارد تومان است.  با ما همراه باشید.

 

قیمت بیت کوین هم اکنون

 

آیا الان وقت خرید بیت کوین است؟ 

بیت کوین چیست؟

مالک بیت کوین کیست؟

قیمت بیت کوین چطور محاسبه می شود؟

رابطه بیت کوین با مصرف برق

معنای هاوینگ چیست؟

 

توضیح مفهوم بیت کوین با مثالی ساده | قیمت بیت کوین چطور تعیین می شود؟

توضیح مفهوم بیت کوین با مثالی ساده | قیمت بیت کوین چطور تعیین می شود؟

بیت کوین چیست؟

تصورکنید که چند نفر، اسم فامیل بازی می کنند و مثلا مقداری تنقلات و آجیل یا میوه در وسط، بعنوان جایزه قرار داده باشند.
یک نفر یک حرفی می گوید و بقیه باید با آن حرف یک اسم را حدس بزنند.
هر کسی زودتر، اسم درست را حدس بزند، برنده است و بعنوان پاداش یک امتیاز به آن تعلق می گیرد.
بعد نفر بعد یک حرف جدید می گوید و دوباره این روند ادامه پیدا می کند.

فرض کنید این بازی آنقدر ادامه پیدا کند تا مثلا جمع امتیازات به ۱۰۰برسد.
در اینجا یکی ممکن است ۳۰امتیاز، یکی دیگه ۵۰امتیاز یا ۱۰امتیاز گرفته باشد.
هر فرد بر اساس امتیازی که بدست می آورد می تواند از این تنقلات یا میوه یا آجیل استفاده کند. ویا حتی امتیاز خود را به دیگران که امتیاز ندارند یا امتیاز کمتری دارند بفروشید تا آنها نیز بتوانند از آن خوراکی ها استفاده کنند.
در این حالت این امتیاز ارزش پیدا می کند و قابل تبادل است.

 

مالک بیت کوین کیست؟

بیت کوین نیز به نوعی به همین صورت است
یعنی بیت کوین صاحب و مالک خاصی ندارد و همه افراد در کل جهان می توانند در این مسابقه شرکت کنند. اما سازنده بیت کوین یک ژاپنی است.
در بیت کوین یک فرمول ریاضی بصورت معادل داده میشود. همه افراد عضو باید آن عدد را حدس بزنند، کسی که زودتر عدد را حدس بزند امتیاز می گیرد. بعد یک معادله دیگر داده میشود و این عمل آنقدر ادامه پیدا می کند تا به ۲۱میلیون واحد برسد.
این واحد های کسب شده قابل خرید و فروش است.
مثلا در حال حاضرهر بیت کوین یک میلیارد تومن ارزش دارد.

 

قیمت بیت کوین چطور محاسبه می شود؟

در بیت کوین هر ۱۰ دقیقه یک معادله داده میشوند و بقیه باید در ظرف این ده دقیقه جواب درست را حدس بزنند (معادله به نحوی طراحی میشود که در مدت ده دقیقه پاسخ آن حدس زده شود نه کمتر، نه بیشتر) و اولین کسی که درست حدس بزند آن امتیاز را کسب کرده است. و این روند تا رسیدن به حد ۲۱ میلیون واحد به همین روال ادامه می یابد‌.
به افرادی که در استخراج بیت کوین شرکت می کنند« ماینر» می گویند.
هر ماینر از یک وسیله یا کامپیوتر برای اتصال و نظارت استفاده می کند که «نود» نامیده میشود.بعضی از نودها شرایطی ویژه دارند که به آنها «نود ماینینگ» می‌گویند.
این نودها مجموع امتیازات گرفته شده را جمع آوری و در یک بسته قرار می دهند که«بلاک» نام دارد. این باک ها مانند زنجیر به هم پیوسته هستند.

ارتباط بیت کوین و مصرف برق

چون رقابت بر سر کسب امتیاز زیاد است و هرکسی زود تر عدد را حدس بزند؛ امتیاز را می گیرد. بنابر این نیاز به یک دستگاه پردازنده قوی برای گرفتن امتیاز هست. از این رو هر سیستمی که سرعت پردازش بیشتری داشته باشد؛امتیاز بیشتری می گیرد. به نحوی که cpu های معمولی جوابگوی آن نیست. از این رو پردازشگر خیلی قوی نیاز است. پردازشگر قوی، برق بسیار زیادی لازم دارد و آنقدر گرم میشوند که نیاز به فن های بزرگی برای خنک کردن دارند و آنقدر سرو صدا تولید می کنند که در بیرون از مناطق مسکونی قرار داده میشوند. این سیستم های قوی ای‌سیک (ASIC) نام دارند.

 

هاوینگ در استخراج بیت کوین به چه معناست؟

1️⃣ در حال حاضر استفاده از کامپیوتر های معمولی جوابگوی استخراج بیت کوین نیست.
2️⃣ برای استخراج بیت کوین باید از اینترنت خانگی(ADSL) استفاده کرد
3️⃣ حتی یک لحظه نباید اینترنت و برق قطع شود.
4️⃣ برای استخراج بیت کوین نیاز به برق قوی و برق خیلی زیادی است.
5️⃣برای حفظ ارزش بیت کوین هر ۴سال یک بار واحد کسب شده بیت کوین نصف میشود. بنابر این درصد امتیاز گیری سخت تر میشود و به همان نسبت ارزش بیت کوین بالاتر می رود. که به این عمل«هاوینگ» می گویند.
این عمل در اردیبهشت امسال اتفاق افتاد و همین مسئله باعث بالارفتن قیمت آن شد.

حالا چرا چینی ها برای استخراج بیت کوین به ایران می آیند؟

برای تولید بیت کوین، برق زیاد نیاز است. تولید برق زیاد، نیاز به انرژی فسیلی مثل گاز و نفت دارد. در چین نفت و گاز خیلی گران است.
ولی در ایران بواسطه تولید داخلی و از طرف دیگر بواسطه تحریم های نفتی و گازی و همچنین پائین بودن ارزش ریال نسبت به دیگر ارزها، نفت و گاز ارزان است (البته برای خارجی ها نه برای مردم ایران)
از طرف دیگر چینی ها فن آوری تولید دستگاه های پیشرفته بیت کوین را دارند.
با این اوصاف گروه های قدرت، دست در دست چینی ها در ایران اقدام به استخراج هر بیت کوین می نمایند.

احتمال می رود به دلیل تعداد زیاد دستگاه های استخراج بیت کوین و همچنین مصرف خیلی زیاد این دستگاه ها، ایران را دچار کمبود برق کرده باشد….

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید