کد خبر:25490
پ

بررسی نقاط قوت استقلال و پرسپولیس در آستانه دربی 95

دربی بازی متفاوتی نسبت به سایر بازیهای دو تیم استقلال و پرسپولیس است و هرگز موقعیت دو تیم در جدول و یا شرایط بازیهای قبل دو تیم تعیین کننده برنده دربی نبوده و تنها تمرکز بازیکنان در جریان بازی و البته استفاده بهتر از تک موقعیت ها برنده را در نهایت تعیین کرده است. در […]

دربی بازی متفاوتی نسبت به سایر بازیهای دو تیم استقلال و پرسپولیس است و هرگز موقعیت دو تیم در جدول و یا شرایط بازیهای قبل دو تیم تعیین کننده برنده دربی نبوده و تنها تمرکز بازیکنان در جریان بازی و البته استفاده بهتر از تک موقعیت ها برنده را در نهایت تعیین کرده است. در دربی پیش رو هر دو تیم تقریباً شرایط یکسانی دارند اگرچه که ترازو از لحاظ کیفیت بازیکنان به سمت پرسپولیس سنگینی می کند اما خط حمله زهردار استقلال که سابقه گلزنی به پرسپولیس را بارها در کارنامه خود دیده، نیز یک خطر بالقوه برای مدافعین پرسپولیس محسوب می شود در ادامه به بررسی نقاط ضعف و قوت استقلال و پرسپولیس در این بازی می پردازیم.

 

بررسی نقاط قوت استقلال و پرسپولیس در آستانه دربی 95

بررسی نقاط قوت استقلال و پرسپولیس در آستانه دربی 95

نقطه قوت پرسپولیس:

پرسپولیس با حضور مهدی ترابی و شهریار مغانلو، سبک بازی اش را تغییر داده و عمده حرکات این تیم بر روی اورلپ بازیکنان کناری و زوج سازی مدافعین راست و چپ این تیم با هافبکهای راست و چپ است که به سادگی با مدافع حریف در موقعیت 2 بر 1 قرار می گیرند و با یک کار ترکیبی ساده معمولاً در موقعیت سانتر قرار می گیرند که با توجه به حضور شهریار مغانلو بلند قامت و عیسی آل کثیر فرت طلب تاکتیکی طبیعی برای آنها به حساب می آید و با مرور گلهای پرسپولیس پس از حضور ترابی و مغانلو در پرسپولیس به سادگی می توان به این نتیجه رسید که بیش از 80 درصد گلهای پرسپولیس از روی سانتر از روی کرنر یا ضربات ایستگاهی یا جریان بازی به ثمر رسیده که این موضوع خطرناگ بودن این تیم در ارسال ها را به خوبی نشان می دهد. به طور کلی میانگین قدی بالای پرسپولیس در بسیاری از بازیهای اخیر این تیم به کمک گل محمدی آمده و آنها توانسته اند در ارسال ها گلهای زیادی به ثمر برسانند به طوری که حریفان قادر به تشخیص بازیکن هدف در موقع ارسال بازیکنان پرسپولیس نیستند.

 

نقطه ضعف پرسپولیس:

پرسپولیس نیز مثل هر تیم دیگری نقاط ضعفی دارد که به سبب در پیش بودن دربی تنها به یکی از آن موارد اشاره می کنیم. پیشتر در جریان بازیهای آسیایی پرسپولیس به ضعف پرسپولیس در کانال سمت چپ دفاعی اش اشاره کردیم که اتفاقاً در خلال بازیها ادعای ما نیز ثابت شد و تمامی گلهایی که پرسپولیس در بازیهای آسیایی دریافت کرد یا موقعیتهای خطرناک حریف از کانال سمت چپ دفاعی این تیم رقم خورد. این اتفاق تا حدی طبیعی هم به نظر می رسد چرا که مهدی ترابی در سمت چپ فاز هجومی پرسپولیس به کار گرفته می شود و پس از هر حمله پرسپولیس اگر به موقع به پست خود برنگردد مدافع چپ این تیم معمولاً با مهاجمین و هافبک های حریف در موقعیت دو به تک قرار می گیرد. از طرفی حضور سید جلال حسینی مسن در پست مدافع میانی سمت چپ هم باعث شده تا تیمها علاقه بیشتری برای استفاده از حفره به وجود آمده در این بخش از پازل تاکتیکی پرسپولیس داشته باشند چرا که هم تعداد نفرات این تیم برای پوشش کمتر است و هم با سید جلال حسینی مواحه می شوند که نسبت به مهاجمین حریف کندتر عمل می کند.

 

نقطه قوت استقلال:

استقلالی ها در بازیهای آسیایی نشان دادند اگر برخی بازیکنان این تیم آن اشتباهات  فردی را مرتکب نمی شدند، در همان سه بازی اول می توانستند کار عود به مرحله بعد خود را یکسره کنند. خط حمله قدرتمند استقلال در بازیهای آسیایی که با بازی با طراوات فرشید اسماعیلی همراه شده بود هر خط دفاعی را باز کرد و مدافعین حریف حتی با خطا هم قادر به مهار بازیکنی همچون مهدی قایدی نبودند. سرعت بالای مهدی قایدی و ارسلان مطهری می تواند در این بازی، در مقابل کندی ذاتی مدافعین میانی پرسپولیس موثر واقع شود و اگر هافبک های پرسپولیس نتوانند فرشید اسماعیلی با پاس های برنده ش را مهار کنند، روز سختی در انتظار مدافعین پرسپولیس خواهد بود.

 

نقطه ضعف استقلال:

استقلال نسبت به پرسپولیس از نقاط ضعف بیشتری در ساختار دفاعی اش برخوردار است که به همان دلیل که در مورد پرسپولیس اشاره شد تنها به یک مورد از نقاط ضع این تیم نیز می پردازیم. جدای از اشتباهات فردی برخی بازیکنان این تیم که ناشی از کمبود اعتماد به نفس آنهاست، بازیکنان استقلال به شدت بر روی ارسال از جناحین ضعیف عمل می کنند و چه در بازیهای آسیایی و چه در بازیهای لیگ بارها و بارها در ارسالها دروازه استقلال باز شده و کادر فنی این تیم هنوز نتوانسته چاره ای برای این ضعف عجیب استقلال بیابد. نکته خطرناک برای آبی ها این است که نقطه ضعف آنها در دفع توپ های هوایی دقیقاً نقطه قوت حریف(پرسپولیس) محسوب می شود و اگر بازیکنان کناری استقلال فرصت ارسال به پرسپولیسی ها بدهند و یا با کرنر یا ضربات ایستگاهی زیاد روی دروازه استقلال مواجه شوند، بدون تردید دروازه استقلال روی یکی از این ارسال ها باز خواهد شد. عارف غلامی کوتاه قامت که در دربی قبل با اشتباهات کمرشکن خود عامل گلزنی پرسپولیس لقب گرفت در بازی قبل این تیم مقابل ذوب آهن نیز بار دیگر به اشتباهات عجیب خود بازگشت تا شاید حضور محمد دانشگر بلند قامت و فیزیکی در دربی بتواند ورق را در دربی تا حدی به سود استقلال برگرداند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید