کد خبر:3880
پ

با چه سهم هایی باید به مجمع عمومی سالیانه شرکت های بورسی رفت؟

در روزهایی که فشار فروش در بازار سرمایه به واسطه نزدیک شدن به مجامع شرکت های بورسی زیاد شده، بسیاری از سهامداران تازه وارد بورس از خود می پرسند با چه سهم هایی باید به مجمع عمومی سالیانه شرکت های بورسی رفت؟ در ادامه به بررسی این موضوع پرداخته ایم.   با چه سهم هایی […]

در روزهایی که فشار فروش در بازار سرمایه به واسطه نزدیک شدن به مجامع شرکت های بورسی زیاد شده، بسیاری از سهامداران تازه وارد بورس از خود می پرسند با چه سهم هایی باید به مجمع عمومی سالیانه شرکت های بورسی رفت؟ در ادامه به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

 

با چه سهم هایی باید به مجمع عمومی سالیانه شرکت های بورسی رفت؟

با چه سهم هایی باید به مجمع عمومی سالیانه شرکت های بورسی رفت؟

با توجه به اینکه سال مالی بسیاری از شرکتها اسفند ماه است، آنها تا حداکثر 4 ماه فرصت برگزاری مجمع عمومی را دارند و عمده شرکتها برگزاری مجمع عمومی سالیانه را به روزهای پایانی تیرماه موکول می کنند و با آگهی دعوت به مجمع عمومی سالیانه از سهامداران شرکت می خواهند برای اطلاع از آخرین وضعیت شرکت و تصمیم گیری در خصوص موضوعات مختلف در یک مکان مشخص حضور پیدا کنند.

 

در مجمع عمومی سالیانه شرکت در مجمع شرکتها عموماً در خصوص برنامه های آیت شرکت، روند هزینه یا سودسازی شرکت صحبت می شود و سهامداران با استماع صحبتهای مدیرعامل و بعضاً برخی از اعضای هیئت مدیره در خصوص برنامه های اتی و همچنین گزارش عملکرد شرکت در سال مالی گذشته،  در خصوص نگهداری سهام شرکت یا فروش ان پس از بازگشایی تصمیم گیری می کنند.

 

با توجه به اینکه در مجمع عمومی برخی شرکتها اخبار مهمی در خصوص برنامه های آتی شرکت به بیرون درز می کند، حضور در مجمع عمومی سالیانه شرکت ها برای برخی از اهمیت فراوانی برخوردار است چرا که در روز بازگشایی آنها قادرند سود زیادی را بابت بازگشایی مناسب نماد شرکت شناسایی کنند اما در برخی مجامع نیز خبر خاصی به سهامداران در خصوص برنامه های آتی شرکت داده نمی شود و با توجه به اینکه شرکت های معمولاً بخشی از EPS خود را به صورت نقدی بین سهامداران تقسمی می کنند، در روز بازگشایی شاهد افت قیمتی سهام مذکور خواهیم بود و به همین خاطر، بسیاری از سهامداران علاقه ای به ریسک شرکت در مجمع عمومی سالیانه شرکت ها ندارند چرا که معتقدند در 90 درصد اوقات خبر خاصی در این مجامع اطلاعرسانی نمی شود و اخبار فقط برای افراد رانتی درون شرکت و سهامداران عمده است و چیزی به سهامداران خرد درز نمی کند.

 

در هر صورت به نظر می رسد با توجه به افزایش بی سابقه قیمت دلار در ماههای اخیر، اخبار متنوعی از روند سودسازی شرکتها در مجامع عمومی اطلاعرسانی شود و با توجه به اینکه شرکتهای پتروپالایشی و کامودیتی حاضر در بورس به واسطه صادراتی که دارند از افزایش قیمت ارز منتفع می شوند، به نظر می رسد شرکت در مجمع عمومی این نوع نمادها و همچنین نماد شرکت های خودرویی که زمزمه مصوبه افزایش رسمی قیمت کارخانه ای را حول خود دارند، به سهامداران تازه وارد بورس توصیه می شود.

 

گفتنیست برخی از شرکت ها سودی در مجمع عمومی تقسیم نمی کنند و برخی دیگر تنها 10 درصد از EPS را تقسیم کرده و برخی دیگر نیز تا 90 درصد سود پیش بینی شده شرکت در سال مالی گذشته را که محقق شده بین سهامداران شرکت تقسیم می کنند که متعاقباً تاریخ دریافت سود نقدی شرکت از طریق سایت کدال اعلام خواهد شد.

 

نکته اینکه به واسطه شیوع کرونا، سازمان بورس مهلت دو ماهه به شرکتها برای برگزاری مجامع داده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید