کد خبر:4871
پ

اسناد ورزش 3 در رد خبر جنجالی خبرگزاری فارس | سند معمولی بودن قرارداد شیخ دیاباته

گویا سریال انتشار قراردادهای بازیکنان و مربیان استقلال تمامی ندارد و امروز نیز شاهد منتشر شدن قرارداد شیخ دیاباته مهاجم برجسته این تیم توسط یکی از خبرگزاری ها بودیم. اما درخصوص اینکه آیا واقعا قرارداد مهاجم استقلال باورنکردنی و نجومی است، بد نیست ابتدا نگاهی بیندازیم به رزومه دیاباته قبل از حضور در استقلال.   […]

گویا سریال انتشار قراردادهای بازیکنان و مربیان استقلال تمامی ندارد و امروز نیز شاهد منتشر شدن قرارداد شیخ دیاباته مهاجم برجسته این تیم توسط یکی از خبرگزاری ها بودیم.

اما درخصوص اینکه آیا واقعا قرارداد مهاجم استقلال باورنکردنی و نجومی است، بد نیست ابتدا نگاهی بیندازیم به رزومه دیاباته قبل از حضور در استقلال.

 

اسناد ورزش 3 در رد خبر جنجالی خبرگزاری فارس | سند معمولی بودن قرارداد شیخ دیاباته

 

این مهاجم 32 ساله و اهل مالی، فوتبالش را از تیم باماکو کشورش آغاز کرد و سپس راهی تیم دوم بوردو فرانسه شود. درخشش شیخ باعث شد او به تیم نخست بوردو راه یابد و از آنجا به تیم آژاکسیو در دسته دوم فرانسه قرض داده شد. شیخ طی یکسال حضور در آژاکسیو با انجام 31 بازی 14 گل زد و 2 پاس گل نیز داد و به بوردو بازگشت. او طی سالهای 2010 تا 2016 در تیم بوردو و در بالاترین سطح فوتبال فرانسه، 152 بار برای این تیم به میدان رفت و موفق شد 66 بار گلزنی کرده و 16 پاس گل بدهد. این آمار یعنی شیخ در فرانسه بطور میانگین هر 1.85 بازی یا گل زده یا گل ساخته است.

 

دیاباته سپس راهی عثمانعلی اسپور ترکیه شد و در 16 بازی 6 گل زد و یک گل ساخت. سپس به لیگ یک فرانسه برگشت و در 14 دیدار برای متس، 8 بار موفق به گلزنی شد.  اوج کار دیاباته به حضور او در نیم فصل دوم 2017-2018 سری آ برمیگردد که طی 11 بازی 8 گل برای بنونتو به ثمر رساند که 2 مورد از این گلها در مقابل یوونتوس بود. شیخ سپس به الامارت پیوست و در 19 بازی 10 گل برای این تیم به ثمر رساند و 2 پاس گل داد. علاوه بر این، او طی 39 بازی ملی، 15 گل برای تیم ملی کشورش یعنی مالی به ثمر رسانده است.

شیخ دیاباته با این کارنامه درخشان، در ابتدای این فصل به استقلال پیوست. قطعا نقش استراماچونی و اعتبار جهانی این مربی، موجب حضور بازیکن باکیفیتی مانند دیاباته در فوتبال ایران شد. امروز که قرارداد این بازیکن منتشر شد، جنجال بزرگی در فضای مجازی به راه افتاد. قطعا هواداران استقلال در این زمینه به دفاع از مهاجم تیمشان پرداختند و عده ای نیز این قرارداد را غیرمعقول نامیدند.
آنطور که مشخص است، رقم پایه قرارداد دیاباته مبلغ 525 هزار دلار است که باشگاه می بایست 105 هزار دلار آن را به صورت پیش قرارداد به این بازیکن پرداخت میکرده که این کار انجام شده است. تا به اینجای کار، قراردادی که در تاریخ 18 تیر 98 و در روزی که قیمت دلار 12750 تومان بود خیلی هم ارزان محسوب می شود.

 

اما چیزی که در این میان بزرگنمایی شده، آپشن های قرارداد دیاباته است. به جرأت می توان گفت در قرارداد تمامی فوتبالیست های جهان حتی بازیکنان لیگ دسته اول ایران نیز همچین آپشن هایی وجود دارد و این، یک اتفاق محیرالعقول یا یک امر تازه و جدید نیست که بخواهد اینگونه باعث شگفتی اذهان عمومی شود.

استقلال باید هر ماه مبلغ 35 هزار دلار به شیخ پرداخت کند. آپشن قهرمانی لیگ برتر که امسال فعال نشد، مبلغ 80 هزار دلار بوده است. در حالیکه در آن خبرگزاری عنوان شده بود دیاباته بابت هر پیروزی در بازی های بین المللی پاداش 50 هزار دلاری دریافت می کند، اما این خبرگزاری دچار اشتباه شده و آن پاداش ۵۰ هزار دلاری برای قهرمانی در جام حذفی است. صعود از مرحله گروهی آسیا تا حضور در فینال هرکدام یک آپشن جداگانه دارند که هنوز تکلیف فعال شدن آن مشخص نیست.

برخلاف آنچه عنوان شده بود که دیاباته به ازای هر گل 10 هزار دلار پاداش می گیرد، اما پاداش گلزنی او بصورت پکیجی است.

یعنی او به ازای هر ۵ گل، ۵۰ هزار دلار دریافت میکند و به ازای هر ۵ پاس گل، ۲۵ هزار دلار به قراردادش اضافه می شود. نکته جالب دیگر این است که شیخ دیاباته در صورت گلزنی با پنالتی هم پاداش مستقیم نمی گیرد و گلزنی با پنالتی، به صورت پاس گل حساب می شود.

 

آپشن های گلزنی دیاباته بدین شکل است:
پکیج اول ۵ گل : ۵۰ هزار دلار
پکبج دوم ۱۰ گل: ۱۰۰ هزار دلار
پکیج سوم ۱۵ گل: ۱۵۰ هزار دلار
پکیج چهارم ۲۰ گل: ۲۰۰ هزار دلار

دیاباته تاکنون 13 گل در لیگ برتر و 3 گل نیز در لیگ قهرمانان به ثمر رسانده که اگر 3 پنالتی را از آن فاکتور بگیریم او تا اینجای کار 100 هزار دلار بابت گلزنی از استقلال باید پاداش بگیرد چرا که تعداد گلهای او فعلا در پکیج دوم باقیمانده و در صورتی که ۲ گل دیگر بزند، وارد پکیج سوم می شود و ۱۵۰ هزار دلار پاداش می گیرد. همچنین شیخ اگر ۲ پنالتی دیگر به ثمر برساند و یا ۲ پاس گل دیگر بدهد با احتساب ۳ پنالتی قبلی که به گل تبدیل کرده، ۲۵ هزار دلار پاداش دریافت میکند.

 

 

اسناد ورزش 3 در رد خبر جنجالی خبرگزاری فارس | سند معمولی بودن قرارداد شیخ دیاباته

 

پس تا به امروز، قرارداد این فصل دیاباته برای استقلال 625 هزار دلار آب خورده است و در صورت صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، به 675 هزار دلار و در صورت قهرمانی در جام حذفی، به 725 هزار دلار می رسد. در صورتی که استقلال تا فینال لیگ قهرمانان آسیا صعود کند، در مجموع 230 هزار دلار دیگر به قرارداد دیاباته اضافه می شود که بازهم به یک میلیون دلار نخواهد رسید. البته باید دید دیاباته در این دیدارها گلزنی می کند یا خیر چرا که خود این امر نیز می تواند به مبلغ قراداد اضافه کند اما چیزی که مسلم است در پایان این فصل فوتبالی، این آپشن ها هرگز فعال نمی شوند و با آغاز مجدد لیگ قهرمانان آسیا، قضیه فعال شدن یا نشدن آپشن های قرارداد شیخ به فصل بعد موکول می شود. پس تا زمان انتشار قرارداد دیاباته، مبلغ قرارداد او نزدیک به 625 هزار دلار شده و در صورت گلزنی در دیدارهای باقیمانده لیگ و جام حذفی، به آن افزوده می شود. البته باید این نکته را متذکر شد که بخش اعظمی از قرارداد دیاباته قبل از افزایش نرخ ارز پرداخت شده و نمی توان تمام قرارداد این بازیکن را با نرخ ارز فعلی محاسبه کرد مگر اینکه طبق وعده های مدیران استقلال، دیاباته برای فصل بعد در این تیم بماند و آنگاه میتوان این قرارداد را با قیمت کنونی دلار محاسبه کرد.

 

اما جدا از بحث مالی قرارداد شیخ، کافیست به تأثیر گذاری این بازیکن بر نتایج استقلال نگاهی بیندازیم. استقلال در این فصل و در هر 3 تورنمنت، در 14 دیدار بدون دیاباته بازی کرده که 5 بازی را برده، 4 دیدار را واگذار کرده و 5 بار نیز کارش به تساوی کشیده است. در این دیدارها استقلال 22 گل زده که 6 مورد آن در وقت های اضافی بازی های جام حذفی بوده است. اما آبی پوشان با دیاباته 21 بار به میدان رفته اند که حاصل آن 13 پیروزی، 6 تساوی و تنها دو شکست در دو دیدار رفت و برگشت مقابل ماشین سازی بوده است. استقلال در این 21 بازی، 46 بار به گل رسیده است.

بطور میانگین استقلال بدون دیاباته 1.62 امتیاز گرفته و 1.57 گل زده است. اما هر زمان که استقلال شیخ را در ترکیب تیمش داشته، 2.14 امتیاز کسب کرده و 2.19 بار گلزنی کرده است. این آمار خود گواه بر تاثیرگذاری بالای شیخ دیاباته در کسب نتیجه و گلزنی استقلال است.

 

در این چندسال اخیر، فوتبال ایران قراردادهای به مراتب گران تر از دیاباته را به خود دیده است که قطعا می توان اسامی زیادی را از همین تیم استقلال، پرسپولیس، سپاهان، تراکتور و… به صف کرد که حتی نصف دیاباته نیز در تیم هایشان بازدهی نداشته اند.

 

فارغ از قیمت دیاباته که در رنج بازیکنان خارجی حاضر در لیگ ایران هست، حتی اگر قیمت او را گران بدانیم، او مثال بارز این ضرب المثل انگلیسی است: «هنوز آنقدر پولدار نشدم که جنس ارزان بخرم!»

 

گذشته از این مسائل، سطح فنی دیاباته باعث بالاتر رفتن سطح سایر بازیکن استقلال نیز شده است. تاثیرگذاری او بر روی مهدی قایدی که تبدیل به یکی از بهترین بازیکنان امسال فوتبال ایران شده، به وضوح مشهود است. در کنار این مسائل و در بعد اخلاقی و تفکر حرفه‌ای نیز دیاباته می تواند برای بازیکنان ایرانی الگو باشد. کافیست تنها به مصاحبه های اخیر او توجه کنید. بازیکنی که روی 122 گل در فوتبال اروپا نقش اصلی داشته، هنوز به تهران گردی نپرداخته و فکر و دغدغه اش استقلال، تمرین و استراحت است.

قطعا فوتبال ایران به وجود بازیکنانی نظیر دیاباته نیاز دارد و نمی توان بخاطر شرایط ارزی کشور، قرارداد معقول او را نجومی، شگفت انگیز، باورنکردنی و یا ترکمنچای خواند.

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید