کد خبر:39364
پ

استقلال ساپینتو چیزی شبیه به استقلال فکری | زشت و بدترکیب

تیم فوتبال استقلال تهران شب گذشته در سومین بازی فصل خود، موفق به شکست دادن مس کرمان شد تا با 6 امتیاز، وضعیت خود در جدول رده بندی را بهبود داده باشد. این برد در حالی به دست آمد که بسیاری از هواداران استقلال از عملکرد فنی تیمشان راضی نبودند. استقلال ساپینتو چیزی شبیه به […]

تیم فوتبال استقلال تهران شب گذشته در سومین بازی فصل خود، موفق به شکست دادن مس کرمان شد تا با 6 امتیاز، وضعیت خود در جدول رده بندی را بهبود داده باشد. این برد در حالی به دست آمد که بسیاری از هواداران استقلال از عملکرد فنی تیمشان راضی نبودند.

استقلال ساپینتو چیزی شبیه به استقلال فکری | زشت و بدترکیب

ساپینتو سرمربی جدید استقلالی ها که علاقه زیادی به استفاده از سیستم های 3 مهاجمه دارد، در این بازی تیمش را با آرایش 3-3-4 به میدان فرستاد. او که در هفته های ابتدایی متوجه شد، پتانسیل فوتبال ایران بازی با سیستم هجومی 3-4-3 نیست اما از اصل خود مبنی بر استفاده از 3 مهاجم دست نکشید و اینبار تیمش را با آرایش 3 مهاجمه در سیستم 3-3-4 به میدان فرستاد.

نکته جالب اینکه محمود فکری سرمربی سابق استقلال نیز قصد داشت این سیستم را در استقلال جا بیاندازد که موفق نشد. هواداران استقلال امروز گواهی می دهند که سبک بازی استقلال فعلی شباهت زیادی به سبک بازی استقلال در زمان فکری دارد که اگرچه بعضاً منتج به نتیجه شده اما کیفیت فنی لازم برای استمرار در همه مسابقات را ندارد.

آبی ها در چند سال اخیر نشان داده اند سازگاری زیادی با سیستم 2-5-3 دارند. سیستمی که توسط استراماچونی و مجیدی مورد استفاده قرار گرفت که بعداً مجیدی آن را به 1-4-5 تغییر داد.

هر چه که هست، استقلال با این بضاعت غنی در خط حمله هنوز آن تیمی نشده که هوادارانش انتظار دارند. و استفاده از سیستم های این چنینی توسط ساپینتو سرنوشت او را به سنوشت محمود فکری گره خواهد زد چرا که هافبک های ایرانی با شرح وظایف بازی با سه هافبک میانی آشنا نیستند و همین مسئله باعث سردرگمی هافبک های استقلال در بازی مقابل تیم تازه صعود کرده مس کرمان شد به طوری که علی رغم بسته بازی نکردن تیم مس، اما سیستم ظاهرا هجومی استقلال نتوانست موقعیت های گل آنچنانی روی دروازه مس ایجاد کند.

از طرف دیگر، اصرار به حضور سجاد شهباززاده در این سیستم نیز یکی از پوئن های منفی ساپینتو به حساب می آید. شهباززاده نشان داده مهاجمی است که در سیستم هایی با دو مهاجم، بالاترین عملکرد را دارد و برای بازی در سیستم های 3 مهاجمه به عنوان مهاجم تارگت ساخته نشده و شاید کاوه رضایی، آرمان رمضانی و حتی کوین یامگا، گزینه های اصلی برای بازی در این پست با این سیستم ها باشند.

یکی از نکات منفی بازی روز گذشته استقلال، نبود شادابی و خلاقیت در فاز طراحی حملات این تیم بود که به واسطه حضور سه بازیکن تدافعی(چشمی، مهدی پور و رضاوند) در میانه میدان عملاً خلاقیت در تنوع ارسال پاس در این تیم از بین رفته است. سوالی که امروز ساپینتو باید به آن پاسخ دهد این است که با این وجود چرا از امانوف که یک مغز متفکر در این زمینه محسوب می شود و عملکرد خوبی هم در پیش فصل از خود بر جای گذاشته تاکنون استفاده نشده است.

نکته عجیب دیگر در خصوص چیدمان استقلال مقابل مس اینکه، ساپینتو در حالی به حضور روزبه چشمی در حساس ترین پست میانه زمین(هافبک دفاعی) اعتقاد دارد که این بازیکن اگرچه از تجربه بالایی برخوردار است و عملکردش در این پست بهتر از حضورش در خط دفاعی است اما کندی ذاتی چشمی بلند قامت باعث می شود تا هافبک های حریف به سادگی او را دور بزنند. ساپینتو در این پست مهدی پور و حامدی فر را در اختیار دارد و می تواند از آنها که سرعت عمل بالاتری نسبت به چشمی دارند استفاده کند.

شاید تنها نکته مثبت بازی روز گذشته استقلال، خروج جعفر سلمانی از ترکیب اصلی تیم بود که تا حدی زیادی ضریب اشتباهات را در جناح چپ پائین آورده بود.

در پایان همچنان معتقدیم که استقلال با این سیستم مدرن که نقش 3 هافبک میانی بسیار پررنگ است، راه به جایی نخواهد برد و اگر ساپینتو قصد دارد با آبی ها به موفقیت برسد می بایست سیستم و تاکتیک متناسب با پتانسیل بازیکنانش را انتخاب کند نه اینکه سیستمی جدید را به بازیکنانی که با شرح وظایف آن آشنا نیستند، تکمیل کند!

 

سیستم پیشنهادی با توجه به پتانسیل بازیکنان استقلال: 1-4-1-4

بازیکنان ذخیره: علیرضا رضایی، مرادمند، جلالی، نیک نفس، کاوه رضایی، پیمان بابایی، رمضانی، امیرعلی صادقی

کلیدواژه : استقلالساپینتو

دیدگاه کاربران 1 دیدگاه
  • رضا 26 آگوست 2022 / 10:28 ق.ظ

    اخه فکری بی سوادو با این مقایسه می کنید؟ دیگه معلومه فوتبال نمی فهمیم هیچکدوم

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید