کد خبر:43524
پ

استقلال ساپینتو خطرناک تر از ورژن استراماچونی | آمار ترسناک آبی ها در نیم فصل دوم

شاید کمتر کسی (از جمله نگارنده مطلب) تصورش را می کرد که استقلال مدل ساپینتو به تیمی تبدیل شود که هواداران استقلال، فردی به نام استراماچونی را به این سادگی از یاد ببرند. اما ساپینتو در استقلال و به طور کلی فوتبال ایران یک انقلاب تاکتیکی به راه انداخت و برای اولین بار موفق شد، […]

شاید کمتر کسی (از جمله نگارنده مطلب) تصورش را می کرد که استقلال مدل ساپینتو به تیمی تبدیل شود که هواداران استقلال، فردی به نام استراماچونی را به این سادگی از یاد ببرند. اما ساپینتو در استقلال و به طور کلی فوتبال ایران یک انقلاب تاکتیکی به راه انداخت و برای اولین بار موفق شد، سیستم دشوار 3-3-4 را در یک تیم ایرانی به معنای واقعی پیاده سازی کند.

اندر حکایت بیانیه طنز باشگاه گل گهر: با استقلال بازی نمی کنیم!

پیشتر محمود فکری نیز تلاش کرده بود این سیستم سخت را که اجرای ان تنها از تیم های بزرگ اروپایی بر می آید، در استقلال اجرا کند اما کم حوصلگی هواداران استقلال باعث شد، فکری به سبب کسب نتایج ضعیف از تیم اخراج شود. این در حالیست که در نیم فصل اول، شباهت های زیادی به سبب نتیجه و کیفیت بازی (نازل) بین تیم ساپینتو و فکری وجود داشت اما اینبار چون پای مربی خارجی در میان بود، هواداران استقلال مجبور به تحمل یک توفیق اجباری شدند و امروز ثمرخ صبوری خود بابت نمایش ضعیف استقلال در نیم فصل اول را می بینند. به طوری که به جرات می توان گفت، هیچ تیمی توان مقابله با تیم منسجم و متحد استقلال را ندارد و اگر ضعف عجیب در بین دروازه بان های استقلال نبود، شاید حالا آبی پوشان با اختلاف زیاد، صدرنشین لیگ برتر بودند.

در فصل گذشته تیم استقلال با مربیگری فرهاد مجیدی و اتخاذ تاکتیک های ایتالیایی گابریل پین که به دفاع منسجم اعتقاد بیشتری نسبت به حمله داشت، توانست به عنوان قهرمانی برسد. اما بسیاری از هواداران استقلال از کیفیت فنی بازی تیمشان راضی نبودند و بعضاً با اشاره به کیفیت فنی استقلال در زمان استراماچونی، فرهاد مجیدی را به چالش می کشیدند.

امروز در شرایطی قرار داریم که کیفیت فنی استقلال به حدی بالا رفته که دیگر هیچ هوادار استقلالی یادی از استراماچونی و آن تیم مخوف نمی کند. چرا که اگر استرا با تکیه به هنر فردی و خلاقیت ستاره هایی همچون مهدی قایدی، شیخ دیاباته، میلیچ، علی کریمی، فرشید اسماعیلی و … به موفقیت رسید اما این تیم ساپینتو بدون هیچ ستاره مطرحی در میانه میدان و با انسجام تاکتیکی و نه صرفاً تکیه بر خلاقیت فردی بازیکنان، به پیروزی می رسد. نکته ای مهم که در آمار شگفت انگیز استقلال در نیم فصل دوم به شدت ملموس و محسوس است.

استقلال حالا به تیمی تبدیل شده که مقابل تیمی مثل نساجی در قائم شهر 7 موقعیت مسلم گلزنی ایجاد می کند و گل گهری را در ورزشگاه آزادی می برد که به جز تک گلی که به ثمر رساند، هیچ موقعیت دیگری نداشت.

در کنار تنوع تاکتیکی که می توان با اجرای سیستم پایه 3-3-4 در دقایق مختلف مسابقات از استقلال دید، باید به نقش ویژه بدنساز جوان خارجی استقلال اشاره کرد که بدن بازیکنان این تیم را چنان آماده کرده که تا دقیقه 95 هم مثل دقیقه اول مسابقه قادر به دویدن و کورس گذاشتن هستند.

این استقلال یکی از مدعیان جدی قهرمانی در پایان فصل خواهد بود …

پی نوشت: ارزش کار ساپینتو زمانی بیشتر مشخص می شود که بدانیم او این تیم را خودش نبسته و در چند پست ترافیک بازیکن داشت و در پست هافبک میانی فقر بازیکن آبی ها را اذیت می کرد اما او با شناخت مناسب از توانایی های بازیکنان خود، بازیکنانی همچون سعید مهری، آرش رضاوند، ارسلان مطهری، مهدی قایدی را احیا کرد و به دنبال بهانه تراشی بابت نمایش ضعیف نیم فصل اول نرفت.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید