کد خبر:41999
پ

ارتش سایبری ایران یعنی چی؟

عبارت ارتش سایبری از جمله عباراتی است که در چند سال اخیر به لطف افزایش ضریب نفوذ اینترنت در ایران و حضور کاربران در شبکه های اجتماعی رایج شده است. اما ارتش سایبری ایران یعنی چی؟ سایبر در لغت به معنای مجازی است و عبارت ارتش سایبری به مجموعه ای از افراد و اقدامات اطلاق […]

عبارت ارتش سایبری از جمله عباراتی است که در چند سال اخیر به لطف افزایش ضریب نفوذ اینترنت در ایران و حضور کاربران در شبکه های اجتماعی رایج شده است. اما ارتش سایبری ایران یعنی چی؟

سایبر در لغت به معنای مجازی است و عبارت ارتش سایبری به مجموعه ای از افراد و اقدامات اطلاق می شود که به طور ناشناس در راستای اهداف و منافع یک گروه توسط انبوهی از افراد یا ربات های هوشمند انجام می شود.

به عنوان مثال در حوزه جنگ نرم، اتاق فکر مسئولین نظام به این نتیجه رسید که با تشکیل یک ارتش سایبری در شبکه های مجازی، نه تنها از سمت و سوی افکار عمومی نسبت به اتفاقات مختلف مطلع شود؛ بلکه با فعالیت هایی مثل کامنت گذاشتن و اشتراک پست ها با مضامین همسو با سیاست های نظام به نوعی جو عمومی را نسبت به یک اتفاق تغییر دهد.

نمایی از ارتش سایبری چین

البته وجود ارتش سایبری تنها محدود به جمهوری اسلامی نمی شود و مخالفین جمهوری اسلامی نیز با همین روش سعی در به دست آوردن افکار عمومی و همسو کردن آنها با نظر خود دارند و به واسطه تضاد منافع این دو گروه از واژه نظامی ارتش برای این جنگ مجازی استفاده شده است. چرا که عملاً فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به محل جنگ ارتش های سایبری شده است که هر یک با شگردها و ترفندهای مختلف سعی در غلبه بر دیگری و برگرداندن جو به سود خود می کنند.

شگردهای ارتش سایبری متفاوت است. در بسیاری از این شگردها از روش های روان شناسی و به طور غیر مستقیم سعی در تاثیر گذاشتن روی مخاطب استفاده می شود. اما در برخی موارد نیز به طور مستقیم ارتش سایبری وارد عمل می شود.

در جدیدترین مورد از حملات ارتش سایبری به یک شخصیت و طرز فکرش، شاهد هجوم نیروهای ارتش سایبری منتسب به حاکمیت در ایران به پیج مهناز افشار بودیم که در صف حامیان معترضین در ایران و شعار زن، زندگی، آزادی قرار داشت. عده زیادی با بلاک و ریپورت خانم افشار قصد داشتند پیج اینستاگرام او را از دسترس خارج کنند که ظاهراً با پیگیری مستقیم اینستاگرام، این حمله خنثی شده است.

در بسیاری از موارد نیز شاهد این موضوع هستیم که گردان های مختلف ارتش سایبری با تغییر هویت و عوض کردن عکس پروفایل خود عمدتاً با عکسی از یک خانم بدحجاب(برای گرفتن مقبولیت نزد مخاطب) به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، نظرات خود را که توسط مقامات بالاتر به آنها دیکته شده، به آن گروه یا بحث و گفتگو القا می کنند.

در سمت مقابل نیز مخالفین نظام توانستند با استفاده از ربات، هشتگ مهسا امینی را به یکباره میلیونی کنند و توجه جهانیان را به اتفاقی که برای او افتاد جلب کنند.

هر چه که هست، فضای مجازی امروز و شبکه های اجتماعی محلی برای اعتماد به افراد غریبه و ناشناس و دیدگاه های آنها نیست و توصیه می شود افراد با آگاهی نسبت به وجود ترفندهای مختلف جنگ روانی ارتش های سایبری نسبت به اظهارات خود هوشیار باشند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید