کد خبر:2198
پ

آموزش انتقال سهام به طور وکالتی و نکاتی که باید به آن توجه کرد

اگر شما هم در بورس اوراق بهادار ایران سرمایه ای داشته باشید، این سوال برای شما هم پیش آمده باشد؛ آیا می توان از طریق وکالت سهام خود را انتقال داد یا خیر؟ در جواب باید گفت، خرید و فروش سهام بصورت وکالتی نیز امکان پذیر است و در بعضی مواقع لازم می‌شود از این […]

اگر شما هم در بورس اوراق بهادار ایران سرمایه ای داشته باشید، این سوال برای شما هم پیش آمده باشد؛ آیا می توان از طریق وکالت سهام خود را انتقال داد یا خیر؟ در جواب باید گفت، خرید و فروش سهام بصورت وکالتی نیز امکان پذیر است و در بعضی مواقع لازم می‌شود از این روش استفاده کنید.اگر شما هم چنین قصدی دارید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید؛ ما به شما آموزش انتقال سهام به طور وکالتی و نکاتی که باید به آن توجه کرد، را خواهیم گفت.

 

کد بورسی چیست؟

 

آموزش انتقال سهام به طور وکالتی و نکاتی که باید به آن توجه کرد

آموزش انتقال سهام به طور وکالتی و نکاتی که باید به آن توجه کرد

 

چگونگی استفاده از وکالت نامه رسمی در بورس

در زمان اعطای وکالت برای خرید و فروش سهام در بورس، باید در نظر داشته باشید؛ همواره این ریسک وجود دارد که سهامدار(موکل) شخصا جهت فروش اوراق بهادار خود مراجعه و اقدام کند. البته باید در نظر داشته باشید، زمانی که دارایی اوراق بهادار سهامدار در بورس به نام شخص نزد شرکت سپرده گذاری مرکزی ثبت و نگهداری می شود. پس در نتیجه کد مالکیت به نام شخص وجود دارد، بنابراین شخصی که سهام را به نام وی ثبت کرده اید، مالک سهام شناخته می شود. وکیل می تواند به نام وی اقدام به انجام معامله خرید و فروش سهام برای خود یا شخص دیگری کند.

بنابراین اگر شخص موکل با توجه به اعطای وکالت به منظور فروش دارایی خود به یکی از کارگزاران بورس مراجعه کند، به دلیل عدم اطلاع از وجود وکالت نامه، با توجه به مراجعه اصیل امکان فروش اوراق بهادار وجود دارد. اما اگر موکل خلاف بر وکالت نامه اقدام کند، به خصوص در شرایطی که وکالت در جهت فروش بوده باشد، وکیل برای گرفتن حقوق خود باید مراجع ذی صلاح قضایی مراجعه کند. در همین راستا توصیه می شود، اشخاص برای خرید یا فروش سهام خود بدون واسطه و از طریق بورس اوراق بهادار اقدام کنند.

 

مدارک لازم برای فروش سهام به‌ صورت وکالتی

  1. آخرین سند سهام
  2. اصل مدارک هویتی وکیل
  3. وکالتنامه
  4. تاییدیه وکالتنامه سپرده گذاری
  5. کپی مدارک هویتی موکل

 

آموزش انتقال سهام به طور وکالتی و نکاتی که باید به آن توجه کرد

شرایط استفاده انتقال سهام به وسیله سند وکالتی

1- شرکت هاي کارگزاري مجاز به فروش اوراق بهادار یا واریز وجه آن خارج از ترتیبات مقرر در متن تأییدیه هایي که در چهارچوب این دستورالعمل برای انجام معامله با استفاده از سند وکالت صادر شده است، نیستند.

2- وکیل باید شخصا به همراه مدارک احراز هویت مراجعه و اصل سند وکالت را ارائه کند تا با توجه به ملاحظات قانونی یاد شده در این مقاله، مراتب بررسی و از اصالت وکالت نامه اطمینان حاصل شود.

3- احراز مالکیت موکل نسبت به موضوع وکالت نامه از طریق بررسی اطلاعات موجود در سامانه پس از معاملات بورس صورت می پذیرد تا اطمینان حاصل شود که موکل مالک اوراق بهادار موضوع وکالت است یا خیر؟

4- برای موکلین ساکن خارج از کشور، گواهی امضای سفارت یا کنسولگری یا دفاتر حافظ منافع ایران در کشور محل اقامت به منظور تایید و احراز تداوم حیات موکل و بقای اعتبار وکالت نامه در صورتی که بیش از یکسال از تاریخ تنظیم آن گذشته باشد، ضروری است.

5- در خصوص وکالت نامه های تنظیم شده در زندان، تاییدیه صادره از سوی دادیار زندان مورد نیاز است.

6- چنان چه وکالت نامه متضمن حق توکیل به غیر باشد، کپی و اصل وکالتنامه های سابق نیز باید ارائه شود و اعتبار وکالت نامه منوط به اعتبار وکالت نامه های سابق، خواهد بود.

7- شرکت هاي کارگزاري و مدیران و کارکنان آنها نمی توانند با استفاده از سند وکالت به وکالت از مشتریان خود نسبت به انجام معامله اوراق بهادار در بورس یا فرابورس اقدام کنند.

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید