کد خبر:1646
پ

آشنایی با اصطلاحات بورسی | از صف خرید و فروش تا اردر ترس و نوسانگیری

بسیاری از تازه واردان بورسی که به اخیراً کد بورسی دریافت کرده اند قصد دارند شخصاً معاملات سهام خود را مدیریت کنند و از همین رو به دنبال آشنایی با اصطلاحات بورسی از جمله صف خرید، صف فروش، رنج منفی کشیدن، پول هوشمند، بازیگر سهم هستند. در ادامه توجه شما را به آشنایی با برخی […]

بسیاری از تازه واردان بورسی که به اخیراً کد بورسی دریافت کرده اند قصد دارند شخصاً معاملات سهام خود را مدیریت کنند و از همین رو به دنبال آشنایی با اصطلاحات بورسی از جمله صف خرید، صف فروش، رنج منفی کشیدن، پول هوشمند، بازیگر سهم هستند. در ادامه توجه شما را به آشنایی با برخی اصطلاحات بورسی جلب می نمائیم.

 

آشنایی با اصطلاحات بورسی | از صف خرید و فروش تا اردر ترس و نوسانگیری

آشنایی با اصطلاحات بورسی | از صف خرید و فروش تا اردر ترس و نوسانگیری

فهرست مطالب

 

صف خرید چیست؟

صف فروش چیست؟

پول هوشمند چیست؟

رنج منفی کشیدن

خرید سرخطی سهام

بازیگر سهم

اردر ترس

نوسانگیر کیست؟

بازار گاوی

بازار خرسی

تعیین حد سود و ضرر

 

 

صف خرید چیست؟

صف خرید اصلاحی بورسی است و در زمانی به کار می رود که تقاضا برای خرید یک سهم در حداکثر آستانه قیمت آن وجود داشته باشد و فروشنده ای در قیمت فوق وجود نداشته باشد؛ در نتیجه سفارش های خریداران به صورت پشت سر هم برای خرید از اولین فروشنده قرار می گیرند و به این حالت، تشکیل صف خرید در سهم می گویند.

 

صف فروش چیست؟

صف فروش دقیقا مفهومی برعکس صف خرید دارد؛ در صف فروش فشار فروش به قدری است که فروشندگان در کف قیمت روزانه یک سهم یا آستانه پائین قیمت سهم برای فروش سهم خود سفارش گذاری کرده اند اما خریداری برای خرید سهم وجود ندارد و در این حالت، صف فروش تشکیل می شود.

 

پول هوشمند چیست؟

پول هوشمند به پولی گفته می شود که در زمان های خاص به یک سهم تزریق می شود و یا از آن خارج می شود. معمولاً وقتی سهمی برای مدت طولانی در روند نزولی قرار دارد، بازیگر سهم با تزریق پول هوشمند مانع از ریزش بیشتر قیمت آن می شود و در حالت دیگر وقتی قیمت سهمی بیش از آنچه مد نظر بازیگر سهم است برسد، پول هوشمند با شناسایی این وضعیت، زودتر از اینکه معامله گران مبتدی از سهم خارج شوند، سهم را می فروشند و از آن خارج می شوند چرا که می دانند به زودی بازیگر سهم حکم به تغییر روند سهم از صعودی به نزولی خواهد داد و سهم وارد فاز اصلاح خواهد شد.

در مطالب بعدی روش های تشخیص ورود و خروج پول هوشمند به سهم و به طور کلی بازار بورس را بررسی خواهیم کرد.

 

بازیگر سهم کیست؟

هر سهم در بازار بورس، یک یا چند بازیگر دارد که معمولاً  سهامداران عمده یک سهم، بازیگران اصلی آن هستند و البته در برخی موارد که سهامداران عمده وظیفه هدایت سهم به سمت ارزش ذاتی خود را فراموش می کنند، بازیگردان و ناظر کل بازار، کنترل را به دست می گیرد و مانع از صعود یا ریزش بیشتر قیمت یک سهم می شود. بازیگر سهم در مواقع مختلف به کمک سهم می آید و معمولاً حافظ منافع سهامداران در بلند مدت است.

 

رنج منفی کشیدن سهم

رنج منفی در سهم به مفهومی گفته می شود که یک فروشنده با سفارش سنگین به یکباره اقدام به فروش سهام خود تا قیمتهای بسیار پائینتر از سفارش های خرید موجود می کند؛ در بسیاری از موارد بازیگر سهم با این ابزار قادر به کنترل و مهار رشد لجام گسیخته قیمت سهم می شود و با این ابزار مدیریتی می تواند برخی سهامداران کوتاه مدت یا نوسانگیر را از سهم خارج کند چرا که ب

 

اردر ترس

اردر ترس یا سفارش های فیک و ساختگی که از سمت بازیگر سهم در سمت خرید یا فروش در معاملات قرار داده می شود با هدف ترغیب سهامداران به خرید یا فروش سهم مذکور در سامانه معاملات قرار می گیرد. به عنوان مثال اگر بازیگر سهم نخواهد خودش با رنج منفی کشیدن و فروش سهامش قیمت سهم را به سطوح پائینتر سوق دهد، با قرار دادن سفارش های سنگین فروش سرخطی، باعث می شود تا آن دسته از سهامدارانی که به امید بالا رفتن قیمت سهم و فروش آن در قیمتهای بالاتر به انتظار نشسته اند، دچار تردید شده و از ترس ریزش بیشتر سهم، سفارش های فروش خود را در قیمتی جلوتر از اردر ترس بازیگر قرار دهند.

 

نوسانگیری در بورس چیست؟

نوسانگیری به اصلاحی گفته می شود که سهامدار با دید بسیار کوتاه مدت از چند دقیقه تا دو الی سه روز، سهمی را خریده و پس از به دست آوردن سود مدنظرش مبادرت به فروش ان ولو با سود بسیار کم می کند. این دسته از سهامداران علاقه ای به ریسک گروه گذاشتن سرمایه خود در سهمی را ندارند و معمولاً با ابزارهایی که در اختیار دارند در بزنگاه های خرید و فروش سهام، اقدام می کنند. نوسانگیری از سهم برای افراد مبتدی توصیه نمی شود چرا که نیاز به آموزش و علم و آگاهی بسیاری در بورس و شرایط مختلف دارد و افرادی مبتدی که اقدام به نوسانگیری در بورس کنند، معمولاً به واسطه رفتار بازیگر سهم، مجبور به فروش سهم با ضرر می شوند.

 

حد ضرر و حد سود چند است؟

در بورس قاعده ای نانوشته به نام حد ضرر و حد سود وجود دارد؛ بدین معنا که سهامداری که مبادرت به خرید یک سهم می کند، می بایست به حد ضرر یا حد سودی که در ابتدای خرید سهام تعیین کرده وفادار باشد تا بتواند بیشترین سود را از بازار سرمایه به دست آورد. عدم مقید بودن به حد ضرر معمولاً فرد را در گرفتاری عجیبی درگیری می کند به طوری که جبران ضرر او بسیار سخت به نظر می رسد. بسته به شرایط مختلف، کارشناسان بین 8 تا 10 درصد را حد ضرر مناسب برای پایبندی سهامدار به نگه داشتن سهم می دانند و اگر قیمت سهم پائینتر از حد ضرر رفت، می بایست فوراً به فروش سهام خود اقدام کند تا قبل از سنگین تر شدن میزان ضررش، با استفاده از یک فرصت سرمایه گذاری دیگر در سهمی دیگر، بتواند ضرر مذکور را جبران کند. اما قضیه در مورد حد سود کمی متفاوت است و بسته به دید سهامدار در خصوص خرید سهامش می تواند متفاوت باشد اما به طور کلی اگر فردی بتواند در یک ماه، به 20 تا 25 درصد سود دست پیدا کند، معمولاً توصیه به شناسایی سود می کنند.

 

خرید سرخطی

خرید و فروش سهام در بورس به طرق مختلفی انجام می شود که یکی از آنها خرید سرخطی در معاملات آنلاین است؛ در این روش، سهامدار بدون واسطه و مستقیماً از طریق پلترفم کارگزاری خود، اقدام به سفارش گذاری در سامانه معاملات می کند و نیازی به درخواست برای خرید یا فروش سهام به شکل سنتی ندارد. در این روش تریدر در ابتدا سایر اردرها و سفارش های آنلاین برای خرید یا فروش را می بیند و سپس در خصوص اینکه بر روی چه قیمتی سفارش خرید یا فروش بگذارد تصمیم گیری می کند تا زودتر از سایرین بتواند به هدف خود (خرید یا فروش سهام) برسد.

<id=”gavi” h3>بازار گاوی

بازار گاوی به شرایطی گفته می شود که میل به خرید در بازار بیشتر از میل به فروش است و با توجه به اینکه گاو معمولاً سر خود را از پائین به بالا برای مصاف با حریفان بالا می آورد و آن را به هوا پرتاب می کند؛ این اصطلاح در بین اهالی بازار مصطلح شده که بازار به سان یک گاو، در حال پرت کردن قیمت سهام به سمت بالا است و در جنگ فروشندگان رفته است. در این شرایط قیمت اکثر نمادهای بورسی بالا می رود.

 

بازار خرسی

بازار خرسی به شرایطی گفته می شود که میل به فروش در بازار بیش از خرید است و افزایش عرضه بر تقاضا فرونی گرفته است و منجر به کاهش قیمتها شده است. خرس نیز معمولاً در تقابل با حریفان روی دو پا ایستاده و با ضربه زدن دست از بالا به پائین، او را مغلوب می کند و با توجه به اینکه در این شرایط قیمتهای در حال افت هستند، خرس بر گاو غلبه کرده است.

 

در صورتی که اصلاحی در بازار بورس شنیده اید و با مفهوم آن آشنایی ندارید، آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

کلیدواژه : پول هوشمندویژه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید